Jak zwrócono uwagę w raporcie ISR, mimo że pandemia “wywróciła rynek motoryzacyjny do góry nogami, to udało się zaobserwować również takie trendy, które COVID-19 się oparły”.
Ponad 17 tys. ofert sprzedaży
Według autorów opracowania, rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym na pierwotnym rynku będą w tym roku liczone “już w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy”. “Równie dynamiczny wzrost rejestracji z rynku wtórnego jest tylko kwestią czasu” – ocenili.
W raporcie podkreślono, że liczba ofert sprzedaży na Otomoto nowych samochodów zero i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) wyniosła w 2018 r. 779 sztuk. “W roku 2021 takich ofert było aż 17 304”- wskazano.
Dodano, że z roku na rok maleje udział oferowanych używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych, mimo że nie maleje wiek samochodów ani ich przebiegi.
Zdaniem cytowanego w środowej informacji PSPA Jakuba Wojtakajtisa, dyrektora ds. strategii i zarządzania danych w OLX Europe, nie widać “wystarczająco silnego czynnika”, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych.
– Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku – ocenił Wojtakajtis. Dodał, że jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, “w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii”.
Rekordowe wyniki
W raporcie stwierdzono, że elektromobilność w Polsce rozwija się coraz szybciej. W ubiegłym roku park BEV (samochody całkowicie elektryczne) i PHEV (hybrydy typu plug-in) powiększył się ponad dwukrotnie (o 101 proc. rdr), co jest wynikiem rekordowym. Z kolei flota elektrycznych pojazdów użytkowych zwiększyła się o 97 proc. “W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii” – wskazano.
Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur spodziewa się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV będą liczone “w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy”.
– Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu – ocenił Mazur. – Wzrost ten będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18 proc. i był zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla.
Komentarze (0)