– Magazynowanie energii stanowi kluczowy warunek transformacji energetycznej w kierunku energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii (OZE) – czytamy w uzasadnieniu projektu. Elektrownie szczytowo pompowe są właśnie rodzajem najbardziej efektywnych magazynów energii.
Stabilizowanie systemu energetycznego
Służą one stabilizacji krajowych systemów energetycznych poprzez ograniczanie krótkoterminowych fluktuacji mocy źródeł OZE oraz wyrównywanie profilu ich pracy. – Tym samym tkwi w nim doskonały potencjał inwestycyjny rozwoju energetyki rozproszonej stanowiąc zarazem ekwiwalent rozbudowy sieci elektroenergetycznej i konieczności ponoszenia nakładów z tym związanych – zauważają autorzy projektu.
Dodają, że magazyny energii elektrycznej w postaci elektrowni szczytowo-pompowych nabierają również szczególnego znaczenia w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i konieczności szybkiego dostarczenia mocy do systemów energetycznych.
Bariery rozwoju
Obecnie w Polsce funkcjonuje 6 głównych elektrowni szczytowo-pompowych:
1) Elektrownia Żarnowiec – moc 716 MW;
2) Elektrownia Porąbka-Żar – moc 500 MW;
3) Zespół Elektrowni Wodnych Solina-Myczkowce – moc 200 MW po modernizacji w latach 2000–2003, przed modernizacją moc 136 MW;
4) Elektrownia Żydowo – moc 167 MW po modernizacji zakończonej w 2013 r.
5) Elektrownia Niedzica – 92 MW;
6) Elektrownia Dychów – moc 90 MW.
Pomimo wielu zalet elektrowni szczytowo-pompowych oraz dynamicznego rozwoju OZE i generacji rozproszonej, w Polsce od wielu lat, oprócz działań modernizacyjnych, nie powstała żadna nowa elektrownia szczytowo-pompowa.
Sporą barierą w powstawaniu nowych elektrowni szczytowo-pompowych jest pomijanie elektrowni szczytowo-pompowych w przepisach wielu ustaw. Bariery prawne polegają na konieczności przeprowadzenia standardowego procesu inwestycyjnego związanego z brakiem zakwalifikowania budowy lub modernizacji elektrowni szczytowo-pompowej jako inwestycji celu publicznego.
– Ze względu na wieloetapowość i znaczny rozmiar inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej podlega ona szeregowi ograniczeń i wymagań administracyjnych zawartych w różnych aktach prawnych, które prowadzą do znacznego wydłużenia procesu inwestycyjnego – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Proponowane rozwiązania
W związku z tym, że przeprowadzenie procesu inwestycyjnego jest objęte właściwością szeregu ustaw z obszaru planowania i zagospodarowania przestrzennego, prawa budowlanego, ochrony przyrody i in., autorzy projektu zarekomendowali ę ujęcie wszystkich niezbędnych regulacji w jedynym akcie prawnym – ustawie o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych.
– Dodatkowo wprowadzenie instytucji decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej, która zawiera szereg postanowień o charakterze lokalizacyjnym i własnościowym, zgodnie z art. 6 projektu ustawy (tzw. decyzji zintegrowanej) podyktowane usprawnieniem procesu inwestycyjnego, wymusza konieczność jej umiejscowienia w odrębnym akcie prawnym – zauważają autorzy.
Komentarze (0)