Solarny bolid łódzkich studentów szósty w prestiżowych zawodach w Australii

Solarny bolid łódzkich studentów szósty w prestiżowych zawodach w Australii
jwo
03.11.2015, o godz. 8:44
czas czytania: około 2 minut
0

Zespół łódzkich studentów KGHM Lodz Solar Team i zajął 6. miejsce w klasie „cruiser” podczas wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2015 w Australii. To najlepszy wynik wśród tegorocznych debiutantów w tych prestiżowych zawodach pojazdów zasilanych energią słoneczną.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dodatkowo łódzki zespół zdobył Safety Award – nagrodę za najbezpieczniejszy bolid i najlepsze przygotowanie do przejazdu 3000 km – poinformowali we wtorek członkowie zespołu na portalu społecznościowym. Ekipa twórców solarnego bolidu wraca z Australii pod koniec przyszłego tygodnia.

World Solar Challenge jest międzynarodowym wyścigiem samochodów zasilanych energią elektryczną generowaną z promieni słonecznych. Wyścig ma charakter konkursu rozgrywanego pomiędzy grupami studentów z całego świata.

Łodzianie byli pierwszym polskim zespołem, którego pojazd wziął w nim udział. Ich zadaniem było przejechanie 3000 km z Darwin do Adelaidy. W tym czasie mogli tylko dwukrotnie naładować silniki – na starcie i po przejechaniu 1500 km. Lodz Solar Team uczestniczył w wyścigu samochodów w klasie „cruiser”, czyli samochodów przeznaczonych do ruchu w warunkach miejskich, w których energetyka słoneczna została wykorzystana w praktyczny sposób.

Eagle 1 – bo tak nazwali swój pojazd studenci – to oryginalny projekt stworzony przez grupę studentów różnych wydziałów Politechniki Łódzkiej we współpracy ze studentami marketingu Uniwersytetu Łódzkiego.

Parametry bolidu przypominają tradycyjne auto; jego długość wynosi 4 metry, ma dwa miejsca – dla kierowcy i pasażera. Sama karoseria jest lekka, waży ok. 70 kg, natomiast cały pojazd już ok. 400 kg. Samochód napędzany jest dwoma silnikami o mocy 4 kW, które umożliwiają osiągnięcie prędkości do 100 km/h. Źródło zasilania to energia słoneczna, uzyskiwana za pomocą 6 metrów kw. elastycznych ogniw fotowoltanicznych, które umieszczono na poszyciu dachu, aby zmaksymalizować pozyskiwanie energii.

Auto bez problemu osiąga 100 km/h. Pobrana ze słońca przez panele energia jest przekazywana bezpośrednio do silników, a jej nadmiar – kumulowany w akumulatorach. Pojazd korzysta z nich, jeśli zabraknie słońca.

W zespole twórców solarnego bolidu znaleźli się m.in. elektronicy, programiści, mechanicy, projektanci – konstruktorzy designer wyspecjalizowany we wzornictwie przemysłowym, a także cały dział PR. Zespół łódzkich studentów zapowiadał, że będzie starał się w przyszłości o dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego.

PAP – Nauka w Polsce

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024