O tym, które samochody nie będą mogły wjechać do centrum będą mogli zdecydować radni poszczególnych miast. Samochody podczas kontroli diagnostycznej mają być więc znakowane nowymi plakietkami, informującymi o jakości emitowanych spalin i to ma być przepustka do strefy, którą określą władze miast.
Smog i duże zagęszczenie trujących gazów jest problemem wielu dużych miast na świecie. Z tego powodu władze niektórych z nich wprowadzają ograniczenia ruchu w centrach. Często ma to też zmniejszyć ruch w najbardziej zatłoczonych częściach miast. W Londynie, gdzie głównym celem jest właśnie walka z korkami, wymagane jest uiszczenie wysokiej opłaty, z której zwolnione są samochody hybrydowe i elektryczne. Niedawno duże kontrowersje wywołał pomysł mer Paryża, która na początek chce zabronić jazdy samochodami starszymi niż 18 lat, a później jeszcze zaostrzać ten limit. Podobne kryterium ma być możliwe do wprowadzenia w Polsce.
Według projektu przygotowywanego przez posłów PO, znaczenie ma mieć nie wiek, ale norma emisji spalin. Jednak w praktyce będzie to oznaczało zakaz wjazdu do centrów miast starymi samochodami. Lokalne władze mogłyby na przykład wymagać spełnienia normy Euro 4 (obowiązującej od stycznia 2005 roku), albo Euro 5 (od września 2009 roku).
Więcej o zmianie prawa ochrony środowiska oraz innych ustaw związanych z poprawą jakości powietrza oraz ochroną przed hałasem przeczytasz tutaj.
źródło: rmf24.pl
Komentarze (0)