Motocykl „Staszic” został nazwany tak przez studentów na cześć patrona AGH przy okazji zainaugurowanego niedawno setnego roku akademickiego. Jest to już drugi terenowy motocykl elektryczny zbudowany przez studentów AGH.
Pojazd posiada niemal czterokrotnie większą moc od swojego poprzednika. Na jednym ładowaniu może on przejechać dwie godziny i rozpędza się do 120 km/h. Na zwiększenie wydajności motocykla wpłynęła zmiana lokalizacji silnika elektrycznego – obecnie, zamiast w tylnym kole – jest on umiejscowiony w ramie pojazdu.
Studenci rozbudowali też aplikację na telefon. Dzięki niej można odczytywać więcej parametrów motocykla. Bardziej rozbudowany jest też interfejs komputera umieszczonego w pojeździe. W znacznie większym stopniu wykorzystano również druk 3D do stworzenia elementów maszyny.
„Staszic” ma już na swoim koncie pierwsze sukcesy. Maszyna startowała w tegorocznych Red Bull Megawatt 111, najbardziej prestiżowych zawodach dla motocykli terenowych, jakie odbywają się w Polsce. Motocykl zespołu z AGH wystartował również w zawodach Smart Moto Challenge w Barcelonie i we Wrocławiu, gdzie rywalizował z innymi studenckimi pojazdami z całej Europy. W obydwu startach motocykl zdobył trzecie miejsce.
Młodzi konstruktorzy są przedstawicielami organizacji E-Moto AGH skupiającej czterdzieści osób z trzech kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki – koordynator projektu – zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Spectrum z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji zajmuje się komunikacją bezprzewodową.
Komentarze (0)