Superdzielnica, czyli wiedeńska inspiracja dla miast

Superdzielnica, czyli wiedeńska inspiracja dla miast
R.G.
07.08.2022, o godz. 12:59
czas czytania: około 2 minut
0

Mniej samochodów, więcej miejsca dla ludzi i więcej zieleni - to idea tworzenia „Supergrätzl”, czyli tzw. superdzielnic. Model ten ma się przyczynić się do poprawy jakości życia. W Wiedniu prace nad tego rodzaju rozwiązaniami wchodzą w zaawansowaną fazę.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W pilotażową fazę wdrażania wszedł realizowany w Wiedniu nowy projekt, w ramach którego stopniowo przebudowywane są ulice i zwalniana jest przestrzeń dla pieszych oraz dla rowerzystów.

Nowe oblicze stolicy Austrii

W wiedeńskiej dzielnicy Favoriten, na południe od dworca głównego, realizowany jest pierwszy w Wiedniu projekt tzw. superdzielnicy. Jego podstawowy cel to uspokojenie ruchu w strefie zamieszkania.

Planowane jest też podniesienie warunków przebywania w przestrzeni publicznej oraz działania na rzecz ochrony klimatu.

Zieleń i społeczna spójność

Władze miejskie Wiednia kładą szczególny nacisk na spójność społeczną i rozbudowę terenów zielonych, a także na uczestnictwo mieszkańców. Przeprowadzono więc społeczne konsultacje podczas których mieszkańcy mogli przedstawiać swoje pomysły i propozycje dotyczące nowej koncepcji rozwoju miasta.

Kolejnym wyznacznikiem zmian jest redukcja hałasu i kurzu. Inne ważne założenie to redystrybucja przestrzeni publicznej na korzyść mieszkańców i adaptacja obszarów miejskich do zmian klimatu. Podstawą tego procesu są inwestycje przyczyniające się do obniżenia temperatur i poprawy jakości życia w mieście. Ważna rolę odgrywają precyzyjnie zaplanowane nasadzenia zieleni.

Walka z wyspą ciepła

Do realizacji powyższego projektu wybrano obszar obejmujący kilka ulic w 10. dzielnicy austriackiej stolicy. Kryterium była tu wysoka gęstość zaludnienia. Ponadto, zgodnie z przygotowana dla tego obszaru interaktywną mapą pokazującą wartości temperatur, obszar realizacji działania obejmuje niektóre z najgorętszych miejsc w mieście i one  bezwzględnie wymagają systemowego schłodzenia.

Dodajmy, że w obszarze tym znajdują się m.in. liczne placówki oświatowe, dlatego ograniczenie intensywności ruchu kołowego w ich sąsiedztwie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ogółu mieszkańców, a zwłaszcza dzieci.

Zgodnie z miejskimi planami, ruch pojazdów mechanicznych będzie dozwolony tylko i wyłącznie dla mieszkańców tej części miasta, a także dla pojazdów uprzywilejowanych i użytkowych. To także jedna z podstaw realizowanych obecnie działań.

Przykład z Barcelony

Pierwsze tak zwane superdzielnice pojawiać się zaczęły przed blisko pięciu laty w Barcelonie. Koncepcja cichych osiedli bez ruchu tranzytowego, w krótkim czasie zyskiwać zaczęła popularność w wielu innych europejskich miastach.

W Berlinie np. superdzielnice to jeden z najczęściej w ostatnich miesiącach dyskutowanych tematów.

Do głównych zalet superdzielnic, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, zalicza się zwiększenie przestrzeni do spędzania wolnego czasu. Miasto może też, w sposób zasadniczy, poprawić jakość urządzenia miejsc dostępnych dla wszystkich i zamiast asfaltu nasadzić zieleń lub zainstalować tam moduły oraz urządzenia rekreacyjno-wypoczynkowe.

Plan utworzenia pierwszej superdzielnicy ogłoszony został przez władze Wiednia latem ubiegłego roku. Od tego czasu organizacje miejskie przygotowały konkretną koncepcję zagospodarowania dzielnicy Favoriten.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024