Prawidłowo realizowany demontaż statku, połączony z odzyskiem surowców wtórnych, może być bez wątpienia przyjaznym środowisku przemysłem. Jednak nie w przypadku demontażu zbiornikowca w Szczecinie – WIOŚ wykrył nieprawidłowości.
24 czerwca br. podczas prowadzonych działań operacyjnych, z wykorzystaniem drona oraz we współpracy z Komendą Miejską Policji w Szczecinie, Inspektorzy WIOŚ wykryli nielegalny demontaż statku – zbiornikowca TANJA prowadzony przez jedną ze spółek przy ul. Szklanej w Szczecinie – Podjuchy, tuż przy Odrze Wschodniej-Regalicy.
Demontaż zbiornikowca
Nielegalny demontaż zagrażał środowisku naturalnemu.
“Statek jest demontowany bez zezwolenia, cięty bezpośrednio na wodzie bez wykorzystania instalacji do przetwarzaniu statków, mającej możliwość wydzielenia wód, do których mogą przedostawać się substancje ropopochodne ze zdemontowanego statku” – poinformował rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie Michał Ruczyński.
Nielegalna działalność
Recykling i złomowanie statków regulują trzy międzynarodowe konwencje i prawo Unii Europejskiej. Wszystkie mają przede wszystkim chronić pracowników i środowisko. Na całym świecie dochodzi do nieprawidłowości. Nieekologiczne i niebezpieczne praktyki w zakresie demontażu statków pozostają poważnym problemem gospodarki morskiej.
Jak tłumaczyła się spółka przyłapana na gorącym uczynku? Jej przedstawiciele w trakcie kontroli twierdzili, że statek przechodzi remont.
– Zgromadzony materiał dowodowy jednoznacznie wskazuje na nielegalny demontaż tego statku – dodał Michał Ruczyński. Za czyn ten grozi kara administracyjna do miliona złotych.
Komentarze (0)