
1
1
Artykuł promocyjny. Otwarte dane coraz częściej goszczą w naszym codziennym życiu. To dzięki aplikacjom, które wykorzystują otwarte dane, możemy bez trudu pozyskać potrzebne informacje.
Dzięki nim znajdujemy np. najbliższy bankomat lub aptekę, omijamy korki, wygodnie korzystamy z transportu publicznego, dowiadujemy się o istniejących ośrodkach kultury czy rekreacji oraz aktywnie uczestniczymy w inicjatywach społeczności lokalnej.
Korzyści dla obywateli
Open Data to idea „uwolnienia” danych w celu budowy nowych wartości – nowych danych, informacji oraz aplikacji – wymyślanych przez samych konsumentów danych i twórców aplikacji. Głównym celem jest zwiększenie potencjału gospodarki, rozwój innowacyjności oraz generowanie nowych miejsc pracy. Ponadto otwarcie danych niesie za sobą wiele wymiernych korzyści dla obywateli – poszerza zakres usług e-administracji w odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby – oraz administracji – obniża koszty aktualizacji i publikacji danych, zwiększa skuteczność działań, otwartość i przejrzystość procesu podejmowania decyzji czy usprawnia działania urzędów. Otwarte dane są też niezbędnym elementem realizacji strategii smart city. Jednakże aby móc osiągać te korzyści, konieczne są odpowiednie e-usługi, które będą udostępniały dane publiczne.
Według Komisji Europejskiej, korzyści z otwarcia danych publiczne przyniosą 40 mld euro/rok. Dlatego też Open Data wpisano do agendy cyfrowej UE, zaktualizowano przepisy (dyrektywa PSI) oraz przeznaczono znaczne środki w perspektywie 2013-20. Jednocześnie agencje UE udostępniły swoje dane. Aktualizacja przepisów ustanowiła (w lipcu 2015 r.) kilka istotnych zasad, w tym: możliwości ponownego wykorzystania danych publicznych w dowolnych celach i odpłatności tylko za udostępnianie. Reguły te dotyczą zasobów archiwów, muzeów i bibliotek.
W Polsce przepisy w zakresie Open Data mają obowiązywać od 2017 r., ale większość samorządów rozpoczęła przygotowania do realizacji nowych zadań, a niektóre udostępniają już swoje dane, tak jak Warszawa, Gdańsk, Poznań i Kraków. Wszystkie jednak podkreślają, że główne przeszkody to brak środków finansowych oraz odpowiedniego zaplecza informatycznego. Rozwiązaniem mogą być regionalne programy operacyjne, wspierające rozwój e-usług, zwiększających dostęp obywateli i przedsiębiorców do cyfrowych zasobów kartograficznych, planistycznych kulturowych i naukowych. Aktualnie w woj. dolnośląskim na ten cel planuje się przeznaczyć 160 mln zł, a w woj. podkarpackim 270 mln zł.
POPD firmy ISCG
Otwarcie i udostępnianie danych publicznych wiąże się z wieloma aspektami technicznymi, logistycznymi i formalnymi. Przede wszystkim otwarte dane muszą być udostępniane w powszechnie stosowanych formatach, nadających się do odczytu maszynowego. Najwyżej oceniane będą rozwiązania, które pozwolą na linkowanie udostępnianych danych z innymi zasobami, co oznacza konieczność cyfryzacji nowych danych przy użyciu odpowiednich formatów lub standaryzacji już istniejących. Ponadto część danych przed udostępnieniem wymaga anonimizacji – usunięcia danych osobowych, wrażliwych czy zastrzeżonych, a to z kolei sprowadza się do udostępniania danych na wniosek. Kolejnym wyzwaniem, przed którym stają samorządy, jest zapewnienie odpowiednio bezpiecznej, skalowanej i wydajnej infrastruktury informatycznej oraz łatwych w użyciu i intuicyjnych aplikacji internetowych i mobilnych.
Platforma Otwartych Danych Publicznych firmy ISCG to nowoczesny system informatyczny dla samorządów, służący do realizacji zadań z zakresu Open Data. POPD wykorzystuje najnowsze technologie, w tym rozwiązania Microsoft CityNext oraz doświadczenia ISCG i jej partnerów we wdrażaniu systemów Open Data i Smart City w Polsce i Europie. POPD spełnia najwyższe wymogi e-administracji, co przy ocenie konkursów RPO zapewnia 20-procentową przewagę nad innymi rozwiązaniami.
Więcej informacji szczegółowych o POPD oraz firmie ISCG można znaleźć pod adresem: opendataportal.pl