Przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów. Dane techniczne: Autobus miejski niskopodłogowy z napędem hybrydowym, Solaris Urbino 18 Hybrid, ma 18 metrów długości, zabiera ponad 140 osób. Liczba miejsc siedzących to 44 i 3 siedzenia składane. Napęd: silnik spalinowy Cummins o pojemności 6,7l, moc 178 kW, Euro 5.
– Hybrydowy napęd Solarisa Urbino Hybrid, to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi. Korzyści z zastosowania napędu hybrydowego to m.in. zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do 30%, a co za tym idzie, redukcja emisji CO2 – gazu odpowiedzialnego za tzw. efekt cieplarniany, zmniejszenie zawartości szkodliwych cząstek NOx w spalinach o 10-39%, zmniejszenie ilości cząstek stałych w spalinach o 51-97%, oraz mniejszy hałas na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. – podkreśla Jerzy Walczyński, prezes MZK w Ostrowie Wielkopolskim.
Dodatkowa cecha hybrydy to fakt, iż autobus hamuje silnikami elektrycznymi, pracującymi w tym czasie jako generatory prądu, dzięki czemu energia powstająca podczas hamowania jest przechowywana w specjalnych bateriach, a autobus wymaga rzadszej wymiany tarcz i okładzin hamulcowych. Do tej pory autobus hybrydowy zakupiły takie miasta jak: Drezno, Lipsk i Bochum w Niemczech oraz Lenzburg w Szwajcarii. Solaris Urbino Hybrid jako pierwszy w Polsce został zakupiony przez MPK Poznań.
– Miejski Zakład Komunikacji SA w Ostrowie Wielkopolskim zamierza kupić kilka autobusów o alternatywnym źródle zasilania. MZK złożył już wniosek do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na kwotę 4 milionów złotych na zakup pięciu autobusów zasilanych alternatywnie. Wniosek o dotację unijną został złożony 2 czerwca br. MZK w okresie preselekcyjnym został sklasyfikowany jako beneficjent. Ostateczna decyzja będzie znana pod koniec sierpnia 2009 roku. Stąd testy poszczególnych rozwiązań związanych z systemem zasilania autobusów – dodaje Radosław Torzyński, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Komentarze (0)