– Budowa tramwaju do Wilanowa to wyzwanie związane z projektowaniem zieleni i niełatwe decyzje – w ten sposób spółka Tramwaje Warszawskie tłumaczy się z decyzji o wycięciu 426 drzew. W zamian obiecuje posadzić tysiąc nowych.

Jak czytamy akcja usuwania kilkuset drzew zacząć się ma już w tym tygodniu.

Wycinka

– Na całym odcinku inwestycji o długości 7,5 km trzeba usunąć 179 drzew znajdujących się w pasie pomiędzy jezdniami, gdzie będą biegły tory tramwajowe. Liczba pozostałych drzew do usunięcia to 247. Jest to około 28 procent wszystkich drzew wzdłuż inwestycji. Tych jest łącznie 1487 sztuk – czytamy w komunikacje spółki Tramwaje Warszawskie.

Wycinka jest podzielona na etapy. Pierwszy etap to odcinek między Puławską a Van Beeethovena, gdzie do usunięcia przeznaczono 116 drzew. – Przewidujemy, że będzie możliwość przesadzenia 16 drzew. Usuwanie drzew rozpoczyna się w drugiej połowie tygodnia – wylicza spółka.

– Budowa nowego tramwaju powoduje znaczne komplikacje w infrastrukturze zarówno naziemnej jak i podziemnej. To powoduje kolizję z istniejąca zielenią – powiedział Grzegorz Stankiewicz odpowiedzialny za projekt ze strony Tramwajów Warszawskich w rozmowie z PAP. Podkreślił, że infrastruktura była wykonywana w latach 50., 60., 70. i w tych samych latach sadzone były drzewa. – Ta zieleń jest tam posadzona w sposób chaotyczny – zaznaczył.

„Oddamy z nawiązką”

Tak daleko idącą ingerencję w środowisko firma zamierza oddać z nawiązką. Inwestycji towarzyszą plany posadzenia 1000 drzew, w miejsce wyciętych 426. Posadzenie większości z nich to obowiązek inwestora – Tramwajów Warszawskich. Kilkaset dodatkowych to dodatkowa inicjatywa wykonawcy.

Łącznie, w ramach budowy całej trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone minimum 640 nowe drzewa. Proponowane gatunki to m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. – Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach – informują Tramwaje Warszawskie.

Dodatkowo wykonawca inwestycji – firma Budimex – organizuje akcję, która pozwoli zasadzić jeszcze więcej drzew, głównie na terenach prywatnych, należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Program „Posadź drzewo” będzie prowadzony przez wykonawcę na Mokotowie i w Wilanowie. Przygotowanych będzie 400 dodatkowych sadzonek, co oznacza że budowie tramwaju do Wilanowa będzie towarzyszyło posadzenie łącznie ponad 1000 drzew.

Spółka zapewnia, że wzdłuż torów zastanie zasadzone 52 tysiące krzewów, bylin i nawet cebulek kwiatowych. Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. – Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. Specjalnie formowana korona wpasuje się pomiędzy przestrzenią przeznaczoną dla tramwajów i aut. Będzie wymagała regularnego przycinania – informują Tramwaje Warszawskie.

 

Czytaj więcej

Skomentuj