– MKiŚ analizuje obecną sytuację i prowadzi prace analityczne pod kątem możliwości wsparcia podmiotów transportu publicznego w zakresie rosnących cen gazu. Sprawa jest priorytetowa, jednak wymaga poddania jej konsultacjom m.in. w zakresie możliwości budżetowych państwa – poinformowało ministerstwo, w odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej.
Zbyt wysokie ceny za CNG
W poniedziałek do apelu odniósł się Wydział Komunikacji Medialnej w Departamencie Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Przedstawiciele resortu potwierdzili, że Ministerstwo zdaje sobie sprawę z problemu wysokich cen CNG, które powodują trudności gospodarcze i społeczne. MKiŚ przedłożyło w ub. roku do Parlamentu projekt ustawy o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, który zakłada stosowanie limitu w cenie gazu ziemnego dostarczanego w br. do wskazanych grup klientów wrażliwych.
Podwyżka o 96,4 proc.
Utrzymywanie się wysokich cen gazu w dostawach dla transportu publicznego spowodowane jest kontraktami zawartymi z przedsiębiorstwami, świadczącymi usługi transportu publicznego przez dostawcę gazu w okresie wysokich cen na rynkach hurtowych. Resort przypomniał, że wciąż obowiązuje zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG, wprowadzona od 14 sierpnia 2019 r. jako instrument wsparcia dla konsumentów gazu w sektorze transportu.
W swoim marcowym stanowisku Rada Miasta Częstochowy zaapelowała do rządu o pilną interwencję, aby – wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw – ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Jak podano, na początku zeszłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie płaciło za jeden metr sześcienny sprężonego gazu ziemnego 3,91 zł netto, a w styczniu tego roku już 7,68 zł netto, co oznacza wzrost ceny o 96,4 proc.
Mission impossible
– Obecna polityka gospodarcza rządu w ramach programów osłonowych, w tym ustalenia maksymalnych cen gazu dla wybranych przedsiębiorstw, doprowadziła do sytuacji, w której podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, nie stać na zakup CNG. Miejscy przewoźnicy ze względu na poziom regulacji cen zmuszeni są korzystać z paliwa tradycyjnego, co przyczynia się do zwiększenia emisji. Korzystanie z gazu CNG przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, jak i inne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Polsce, w ramach nowych niesprawiedliwych cen jest nie tylko nieekonomiczne, ale po prostu – ze względu na wzrost o 96,4 proc. – niemożliwe – wskazali w marcu częstochowscy radni.
Komentarze (0)