Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Transport publiczny zasilany CNG otrzyma wsparcie?

Transport publiczny zasilany CNG otrzyma wsparcie?
cza/PAP
22.05.2023, o godz. 15:17
czas czytania: około 3 minut
0

Ministerstwo Klimatu i Środowiska analizuje możliwości wsparcia podmiotów transportu publicznego w zakresie rosnących cen gazu. Resort odniósł się w ten sposób do apelu samorządowców o ustanowienie limitów stawek na sprężony gaz ziemny (CNG) dla transportu publicznego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– MKiŚ analizuje obecną sytuację i prowadzi prace analityczne pod kątem możliwości wsparcia podmiotów transportu publicznego w zakresie rosnących cen gazu. Sprawa jest priorytetowa, jednak wymaga poddania jej konsultacjom m.in. w zakresie możliwości budżetowych państwa – poinformowało ministerstwo, w odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej.

Zbyt wysokie ceny za CNG

O przyjęcie przez rząd górnego pułapu stawek za sprężony gaz ziemny (CNG) dla publicznych przewoźników zaapelował w marcu tego roku samorząd Częstochowy. W apelu skierowanym do resortu klimatu i środowiska miejscy radni przypomnieli, że gaz dla autobusów zasilanych tym paliwem na przestrzeni roku zdrożał prawie o 100 proc., zaś przewoźników nie objęło wsparcie dla wrażliwych firm. Wg samorządowców obecne ceny generują zbyt wysokie koszty eksploatacji niskoemisyjnych autobusów.

W poniedziałek do apelu odniósł się Wydział Komunikacji Medialnej w Departamencie Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Przedstawiciele resortu potwierdzili, że Ministerstwo zdaje sobie sprawę z problemu wysokich cen CNG, które powodują trudności gospodarcze i społeczne. MKiŚ przedłożyło w ub. roku do Parlamentu projekt ustawy o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, który zakłada stosowanie limitu w cenie gazu ziemnego dostarczanego w br. do wskazanych grup klientów wrażliwych.

Podwyżka o 96,4 proc.

Utrzymywanie się wysokich cen gazu w dostawach dla transportu publicznego spowodowane jest kontraktami zawartymi z przedsiębiorstwami, świadczącymi usługi transportu publicznego przez dostawcę gazu w okresie wysokich cen na rynkach hurtowych. Resort przypomniał, że wciąż obowiązuje zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG, wprowadzona od 14 sierpnia 2019 r. jako instrument wsparcia dla konsumentów gazu w sektorze transportu.

W swoim marcowym stanowisku Rada Miasta Częstochowy zaapelowała do rządu o pilną interwencję, aby – wzorem stawek maksymalnych dla innych przedsiębiorstw – ustanowić maksymalną cenę gazu CNG dla podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Jak podano, na początku zeszłego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie płaciło za jeden metr sześcienny sprężonego gazu ziemnego 3,91 zł netto, a w styczniu tego roku już 7,68 zł netto, co oznacza wzrost ceny o 96,4 proc.

Mission impossible

– Obecna polityka gospodarcza rządu w ramach programów osłonowych, w tym ustalenia maksymalnych cen gazu dla wybranych przedsiębiorstw, doprowadziła do sytuacji, w której podmiotów wrażliwych, takich jak przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, nie stać na zakup CNG. Miejscy przewoźnicy ze względu na poziom regulacji cen zmuszeni są korzystać z paliwa tradycyjnego, co przyczynia się do zwiększenia emisji. Korzystanie z gazu CNG przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, jak i inne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Polsce, w ramach nowych niesprawiedliwych cen jest nie tylko nieekonomiczne, ale po prostu – ze względu na wzrost o 96,4 proc. – niemożliwe – wskazali w marcu częstochowscy radni.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024