W informacji powołując się na dane Offerista Group Poland zwrócono uwagę, że aż 87 proc. spośród ankietowanych osób kupujących w sieci twierdzi, że korzysta z promocji Black Friday. “Z kolei BIOStat przygotował raport, w którym 62,5 proc. badanych zadeklarowało, że zrobi zakupy w Black Friday, niezależnie od ich faktycznych potrzeb. Uwzględniając przy tym wzrostowy trend sprzedaży w te dni, który Instytut Ochrony Środowiska ocenił w 2022 roku na aż 118 proc. względem roku poprzedniego, oznacza to, że mamy do czynienia z ogromną ilością opakowań wprowadzanych na polski rynek” – stwierdzono.
Statystyczny Polak produkuje średnio 358 kg odpadów rocznie
Odpowiedzialni za odpady opakowaniowe
Cytowany w publikacji Szymon Dziak-Czekan z Organizacji Odzysku Opakowań Pro R3 wyjaśnił, że w okresie Black Friday “należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedzialność za odpady i przypomnieć wszystkim uczestnikom rynku, że nie jest to tylko odpowiedzialność kupujących”.
Według niego, finansowa odpowiedzialność za zbiórkę i recykling odpadów opakowaniowych spoczywa przede wszystkim na wprowadzających je na rynek, m.in na sklepach internetowych, sieciach handlowych czy firmach sprzedających towary z zagranicy, “o czym ci przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą”. “Firmy, aby działać zgodnie z przepisami powinny podpisać odpowiednią umowę z organizacją odzysku” – dodał.
Opłata produktowa
“Niestety, kadra zarządzająca często nie ma świadomości, że nawet w małych firmach nieprawidłowości związane z wprowadzanymi odpadami mogą wywołać bardzo dotkliwe sankcje. Mowa tutaj przede wszystkim o opłacie produktowej, która z prawnego punktu widzenia stanowi daninę publiczną. Innymi słowy, jest egzekwowana na podstawie ordynacji podatkowej, a zatem w taki sam sposób jak inne podatki” – podkreślił cytowany w informacji Mikołaj Maśliński z kancelarii MMLC.
Opłata produktowa, jak przekazano, dotyczy przede wszystkim przedsiębiorców działających w branży retail. “W praktyce, wpisowi do rejestru BDO podlegają zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i międzynarodowe korporacje w formie spółki. Sprawa najczęściej dotyczy importerów, sklepów internetowych czy restauracji” – wskazano.
Komentarze (0)