Urząd Morski w Gdyni: Półmetek prac na rzece Elbląg i przy budowie mostu w Nowakowie

Urząd Morski w Gdyni: Półmetek prac na rzece Elbląg i przy budowie mostu w Nowakowie
PAP/dom
12.08.2022, o godz. 17:30
czas czytania: około 2 minut
0

Zaawansowanie prac drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską sięga ok. 50 proc. - informuje Urząd Morski w Gdyni. Ta część inwestycji obejmuje prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Już 17 września zostanie otwarty Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Coraz bardziej zaawansowany jest też drugi etap tej inwestycji, obejmujący prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

– Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Wartość kontraktu – ponad 574 mln

Umowa między inwestorem, tj. Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą firmą Budimex SA – została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Według inwestora obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji.

Trwają roboty wykończeniowe

– Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – przekazał Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika ds. realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wykonawca drugiego etapu realizuje roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe. W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Zrealizowane jest 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowa mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję.

Zaawansowanie kontraktu w 50 proc. 

Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 proc. Na budowie pracuje około 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających.

– Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku – zapowiedział Grzegorz Małasiewicz z Budimex SA.

Jak przypomniał Urząd Morski, inwestycja ma być motorem rozwoju gospodarczego woj. warmińsko-mazurskiego, w szczególności rozwoju portu w Elblągu i wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie 100 km.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024