Warszawa: Budowa mostu pieszo - rowerowego nad Wisłą. Wycięto 40 drzew...

Warszawa: Budowa mostu pieszo - rowerowego nad Wisłą. Wycięto 40 drzew...
MŁ/PAP
10.01.2022, o godz. 22:05
czas czytania: około 5 minut
0

Rozpoczęła się budowa mostu rowerowo-pieszego przez Wisłę. Wykonawca wyciął około 40 drzew i ponad pół hektara krzewów. Praski radny jest oburzony wycinką na obszarze Natura 2000. Zarząd Dróg Miejskich wyjaśnia, że wszystko odbyło się zgodnie z decyzjami instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Od usuwania roślinności rozpoczęły się prace przy budowie przeprawy rowerowo-pieszej przez Wisłę. Jak przekazał ZDM wykonawca firma Budimex wycięła ok. 40 drzew, w większości w różnym stopniu choroby, oraz 5606 m kw. krzewów i zarośli. “Wycinka została przeprowadzona pod nadzorem przyrodniczym, po wykonaniu oględzin terenu. Inwestycja wymagała od nas uzyskania zezwoleń i zgód w instytucjach odpowiedzialnych za ochronę środowiska, które sprawdziły, o jakiej porze roku można takie prace prowadzić i czy będą miały istotny wpływ na ekosystem” – wyjaśnił.

ZDM tłumaczy

Praski radny broni drzew

“Zastanawiałam się czemu służył komunikat ZDM o zakończeniu wycinki drzew. To nie jest rzetelna informacja. Jeśli faktycznie wykonawca wyciął już 40 drzew, to znaczy, że ZDM usunął więcej drzew niż mu było wolno” – powiedział praski radny Grzegorz Walkiewicz. Dodał, że sam po rozmowie z wykonawcą na miejscu inwestycji “obronił” kilka drzew. Część przeznaczonych do wycięcia została zalana przez Wisłę.

“Wykonawca zobowiązał się wobec mnie do zostawienia co najmniej 4 drzew. I te drzewa tam stoją. Na jednym z nich zostały znalezione nowe gniazda. Kolejne trzy drzewa są od strony Portu Praskiego” – przekazał Walkiewicz. “One nie kolidują z inwestycją, a miały być wycięte po to żeby ułatwić drogę dojazdową” – dodał.

O co chodzi z wycinką drzew na Wisłą?

Sprawą zainteresowało się stowarzyszenie Porozumienie dla Pragi. “Z projektu wynika, że 20 drzew znalazło się w bezpośredniej kolizji z konstrukcją mostu, 7 kolejnych (drzew/skupisk drzew) w niedalekiej odległości, a 17 w większej odległości. Pewne jest, że do miejsca budowy musi dojechać odpowiedni sprzęt, a maszyny budowlane potrzebują pewnego bufora. Tu rodzi się pytanie do projektantów z pracowni Schuessler-Plan i wykonawców z firmy Budimex Polska, czy można prowadzić prace budowlane, ograniczając wycinkę drzew tylko do tych faktycznie koniecznych, tj. kolidujących z przebiegiem kładki? Być może dałoby się uratować kilka lub kilkanaście drzew?” – napisało w mediach społecznościach.

ZDM wyjaśnia, że ponieważ przeprawa jest mniejsza od normalnych mostów to “ingerencja w zieleń była niewielka”. “Dla porównania przy budowie mostu Północnego pod topór poszło ok. 3 tys. drzew, a pod Siekierkowski około 4,5 tys.” – wyliczył ZDM.

Wycięli mniej niż mogli

“Dostaliśmy zgodę na wycięcie 45 drzew, ale nie wszystkie wytniemy. Wykonawca pracuje na miejscu i zgłasza nam, które drzewa nie muszą być wycięte” – powiedział rzecznik ZDM Jakub Dybalski. Dodał, że będzie jeszcze usuwana część zarośli gdy tylko opadnie woda.

Rzecznik zaznaczył, że budowa będzie prowadzona w stopniu jak najmniej inwazyjnym dla przyrody. Planowane jest wykonanie lęgowisk zastępczych dla ptaków w postaci budek lęgowych umiejscowionych na podporach mostu. W bliskim sąsiedztwie przeprawy ma powstać zieleniec o powierzchni 5,3 tys. m kw., składający się z 2 drzew i licznych krzewów. Dodatkowo, jak podaje ZDM poza obszarem inwestycji posadzone zostanie 58 drzew (klony polne ‘Elsrijk’, dęby błotne i graby pospolite) i krzewy (tawuła japońska i dereń biały).

Ratusz wnioskuje o kompensację przyrodniczą

Nasadzeń chce też dzielnicowy ratusz. “Zawnioskowaliśmy o kompensację przyrodniczą. Inwestor będzie musiał posadzić łącznie 60 drzew. Zadbaliśmy również, by pojawiły się gatunki odpowiadające za utrzymanie naturalnego drzewostanu w siedlisku łęgowym” – napisał na Twitterze.

Na wizualizacji drzewa są

Radnego Walkiewicza bulwersuje też wizualizacja nowej kładki, która właśnie po stronie praskiej “tonie w zieleni”.

“ZDM opowiada o nasadzeniach, ale za nim te drzewa utworzą ekosystem minie dziesiątki lat” – powiedział radny. Zaznaczył, że na wizualizacjach “kładka tonie w zieleni, a w tej chwili jest tam step, tam jest wycięte praktycznie wszystko.” “Tam nie będzie zieleni, bo nawet jeżeli nasadzą te drzewa, a będą to małe drzewa, to nawet jeśli ich będzie 50 to zanim się zagęszczą żeby stworzyć gęstwinę taką jak na wizualizacji, zanim wyrosną krzaki i odtworzy się cały ekosystem to minie kilkadziesiąt lat” – wskazał Walkiewicz.

Stowarzyszenie Porozumienie dla Pragi

Stowarzyszenie Porozumienie dla Pragi oraz Walkiewicz przypomnieli inną inwestycję na praskim brzegu – przebudowę Wybrzeża Helskiego, kiedy dzięki protestowi aktywistów udało się uratować przed wycinką 200 drzew.

“Liczyłem na to, że ratusz wyciągnie z tego wnioski i że ta inwestycja będzie realizowana w konsultacjach ze stroną społeczną” – podkreślił radny Walkiewicz. Aktywiści z Porozumienia dla Pragi proponują, żeby przy okazji budowy kładki można też zaproponować mieszkańcom Blaszanej i Panieńskiej zazielenienie ich podwórek, bo mieszkańcy tych ulic już drugi raz w krótkim czasie tracą po sąsiedzku drzewa przy okazji miejskich inwestycji. “Mamy też nadzieję na Zieloną Okrzei!” – napisali.

Most połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Przeprawa będzie się rozciągać na długości 452 m i pod tym względem stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

źródło: facebook.com/ZDM.Warszawa

Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024