Program „Zielone Miasta” (EBRD Green Cities) ma na celu wspieranie dużych miast w projektach, które będą prowadzić do zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) może w ramach projektu współfinansować inwestycje w transport miejski, energetykę, gospodarkę odpadami, termomodernizację, oświetlenie uliczne i inne rozwiązania ekologiczne, np. automatyczne pobieranie opłat.
Strategia na kilkanaście lat
Warszawa ma stworzyć długoterminową (określoną na 10–15 lat) strategię zrównoważonego rozwoju a następnie opracuje jej krótkoterminowe cele. Urzędników wesprze C40 Cities – organizacja progresywnych klimatycznie miast, której Warszawa jest członkiem.
Jak dotąd w projekcie „Zielone Miasta” uczestniczy kilkadziesiąt miast z Europy Środkowo-Wschodniej i Azji, m.in. Sofia, Tirana, Tbilisi, Kijów, Belgrad.
Warunkiem przystąpienia do programu jest realizacja inwestycji, której efektem będzie redukcja emisji gazów cieplarnianych. W przypadku Warszawy to zakup taboru dla drugiej linii metra. Umowę na zakup do 45 pociągów za ponad 1,3 mld zł miasto podpisało ze w styczniu br. Nawet połowę tych kosztów ma pokryć preferencyjny kredyt od unijnego Europejskiego Banku Inwestycyjnego powiązanego z EBOR.
Umowa podpisana
– To kolejny krok, który ma nam pomóc efektywnie walczyć z ociepleniem klimatycznym i być w gronie najbardziej efektywnych zielonych miast na świecie – powiedział prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski przed podpisaniem umowy.
Ze strony EBOR porozumienie podpisał Grzegorz Zieliński, dyrektor regionalny na Europę Środkową. – Finansowanie projektów zielonych jest priorytetem dla EBOR. Dlatego dzisiejsze porozumienie jest dla nas szczególnie ważne. Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce przystępuje do programu „Zielone Miasta”. Mam nadzieję, że śladami Warszawy podążą inne miasta w Polsce, nie tylko te wojewódzkie – podkreślił.
– Warszawa jest członkiem organizacji C40 – najbardziej zaawansowanych miast, które walczą z ociepleniem klimatycznym. Dzisiaj, przy wsparciu EBOR, będziemy dążyli do tego, by jasno wyznaczyć swoje priorytety i przyspieszyć w mieście walkę z ociepleniem klimatycznym. Dotyczy to przede wszystkim postawienia na tabor zeroemisyjny – Warszawa już dokonała największych zakupów takiego taboru. Ale oczywiście robimy znacznie więcej, jeśli chodzi o oszczędzanie energii, ocieplanie budynków, wymianę kopciuchów – przypomniał Trzaskowski.
Jak przypomniał dyr. Zieliński, przez prawie 30 lat EBOR zainwestował w Polsce ponad 45 mld zł. – Tylko w zeszłym roku przeszło 62 proc. naszego finansowania to finansowanie projektów zielonych – dodał.
Komentarze (0)