Warszawę zalewa hałas, głownie drogowy. Interwencja RPO

Warszawę zalewa hałas, głownie drogowy. Interwencja RPO
Bartłomiej Leśniewski
26.09.2024, o godz. 9:18
czas czytania: około 3 minut
0

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego z pytaniem o to, jak przeciwdziała hałasowi ulicznemu. Do Biura RPO wpływa coraz więcej skarg na hałas, z którym na co dzień mierzą się mieszkańcy Warszawy, zwłaszcza w Śródmieściu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Skarżący wskazują, że jego źródłem jest przede wszystkim wzmożony ruch drogowy, głównie samochodów osobowych i motocykli.

Komunikat RPO, skargi w mediach

“Powoduje to, że praktycznie niemożliwe jest normalne funkcjonowanie w pomieszczeniach mieszkalnych przy otwartych oknach, co utrudnia np. wietrzenie i przebywanie w mieszkaniach w upalne dni. Hałas jest uciążliwy także dla osób korzystających z miejskich terenów rekreacyjnych. Uwagę na problem zwracają także media” – pisze RPO w komunikacie.

Jak zaznaczył, wie, że władze Warszawy dostrzegają wagę problemu oraz pilną potrzebę jego rozwiązania. Np. w uchwale Rady Warszawy w sprawie uchwalenia Programu ochrony środowiska dla miasta na lata 2021-2024 wskazano, że podstawowym źródłem ponadnormatywnego hałasu w Warszawie jest ruch drogowy.

W ramach celów szczegółowych Programu przyjęto m.in. “poprawę klimatu akustycznego przez ograniczenie oddziaływania hałasu komunikacyjnego”.

Metody walki z hałasem

Zgodnie z postanowieniami warszawskiego Programu ochrony środowiska przed hałasem z 2018 r. kluczową rolę miały odgrywać działania: planowanie i gospodarka przestrzenna uwzględniająca problemy akustyczne; polityka transportowa, w tym: budowa obwodnic, poprawa płynności ruchu z wykorzystaniem tzw. zielonej fali; wprowadzanie ograniczeń dla ruchu, ograniczanie prędkości, zakaz ruchu pojazdów ciężkich na wybranych drogach lub w wytypowanych obszarach miasta, wspieranie i popularyzacja cichej komunikacji miejskiej, w tym wprowadzenie priorytetów dla komunikacji autobusowej i tramwajowej, wprowadzenie stref płatnego parkowania, systematyczna wymiana taboru komunikacji zbiorowej na pojazdy cichsze, w tym wymiana autobusów o napędzie spalinowym na autobusy o napędzie elektrycznym, oraz edukacja ekologiczna, w tym promocja transportu rowerowego.

W perspektywie krótkookresowej (do 2023 r.), w zakresie hałasu drogowego, wymieniona miała być nawierzchnia na cichą, instalowane miały być fotoradary a także ekrany akustyczne. W walce z hałasem tramwajowym wymieniono modernizację, remont i przebudowę torowisk wraz z utrzymaniem ich dobrego stanu technicznego poprzez m.in. regularne szlifowanie szyn.

Pytania rzecznika

Marcin Wiącek zwraca się do prezydenta Warszawy o wyjaśnienie stopnia realizacji tych działań, zwłaszcza z perspektywy krótkookresowej (jeśli zostały one osiągnięte). Prosi o wskazanie, czy – a jeśli tak, to w jakim stopniu – przełożyło się to na polepszenie klimatu akustycznego w Warszawie, nie wyłączając centrum miasta. Pyta też, jak udało się poszerzyć zakres wykorzystywania zasad planowania przestrzennego oraz rozwiązań technicznych przy projektowaniu budynków – o ile to zostało dokonane.

Ponadto RPO prosi o informacje ws. harmonogramu procedowania Programu ochrony środowiska na lata 2025-2030 i jego założeń w kontekście ograniczania hałasu komunikacyjnego. Jakkolwiek projekt nowego programu jest jeszcze w fazie konsultacji, to ważne czy planowane jest ponowienie w nim postanowień poprzedniego, czy też, w związku z jego ewaluacją, rozważane są dodatkowe rozwiązania (a jeśli tak, to jakie).

Rzecznik pyta również, w jakim zakresie nowelizacja przepisów stosowanych przy realizacji inwestycji budowlanych, przełoży się na ustalenia projektowanego programu i czy przyczyni się do wzmocnienia działań władz stolicy nakierowanych na poprawę klimatu akustycznego miasta lub przynajmniej zahamowanie jego pogorszenia.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024