Skarżący wskazują, że jego źródłem jest przede wszystkim wzmożony ruch drogowy, głównie samochodów osobowych i motocykli.
Komunikat RPO, skargi w mediach
“Powoduje to, że praktycznie niemożliwe jest normalne funkcjonowanie w pomieszczeniach mieszkalnych przy otwartych oknach, co utrudnia np. wietrzenie i przebywanie w mieszkaniach w upalne dni. Hałas jest uciążliwy także dla osób korzystających z miejskich terenów rekreacyjnych. Uwagę na problem zwracają także media” – pisze RPO w komunikacie.
Jak zaznaczył, wie, że władze Warszawy dostrzegają wagę problemu oraz pilną potrzebę jego rozwiązania. Np. w uchwale Rady Warszawy w sprawie uchwalenia Programu ochrony środowiska dla miasta na lata 2021-2024 wskazano, że podstawowym źródłem ponadnormatywnego hałasu w Warszawie jest ruch drogowy.
W ramach celów szczegółowych Programu przyjęto m.in. “poprawę klimatu akustycznego przez ograniczenie oddziaływania hałasu komunikacyjnego”.
Metody walki z hałasem
Zgodnie z postanowieniami warszawskiego Programu ochrony środowiska przed hałasem z 2018 r. kluczową rolę miały odgrywać działania: planowanie i gospodarka przestrzenna uwzględniająca problemy akustyczne; polityka transportowa, w tym: budowa obwodnic, poprawa płynności ruchu z wykorzystaniem tzw. zielonej fali; wprowadzanie ograniczeń dla ruchu, ograniczanie prędkości, zakaz ruchu pojazdów ciężkich na wybranych drogach lub w wytypowanych obszarach miasta, wspieranie i popularyzacja cichej komunikacji miejskiej, w tym wprowadzenie priorytetów dla komunikacji autobusowej i tramwajowej, wprowadzenie stref płatnego parkowania, systematyczna wymiana taboru komunikacji zbiorowej na pojazdy cichsze, w tym wymiana autobusów o napędzie spalinowym na autobusy o napędzie elektrycznym, oraz edukacja ekologiczna, w tym promocja transportu rowerowego.
W perspektywie krótkookresowej (do 2023 r.), w zakresie hałasu drogowego, wymieniona miała być nawierzchnia na cichą, instalowane miały być fotoradary a także ekrany akustyczne. W walce z hałasem tramwajowym wymieniono modernizację, remont i przebudowę torowisk wraz z utrzymaniem ich dobrego stanu technicznego poprzez m.in. regularne szlifowanie szyn.
Pytania rzecznika
Marcin Wiącek zwraca się do prezydenta Warszawy o wyjaśnienie stopnia realizacji tych działań, zwłaszcza z perspektywy krótkookresowej (jeśli zostały one osiągnięte). Prosi o wskazanie, czy – a jeśli tak, to w jakim stopniu – przełożyło się to na polepszenie klimatu akustycznego w Warszawie, nie wyłączając centrum miasta. Pyta też, jak udało się poszerzyć zakres wykorzystywania zasad planowania przestrzennego oraz rozwiązań technicznych przy projektowaniu budynków – o ile to zostało dokonane.
Ponadto RPO prosi o informacje ws. harmonogramu procedowania Programu ochrony środowiska na lata 2025-2030 i jego założeń w kontekście ograniczania hałasu komunikacyjnego. Jakkolwiek projekt nowego programu jest jeszcze w fazie konsultacji, to ważne czy planowane jest ponowienie w nim postanowień poprzedniego, czy też, w związku z jego ewaluacją, rozważane są dodatkowe rozwiązania (a jeśli tak, to jakie).
Rzecznik pyta również, w jakim zakresie nowelizacja przepisów stosowanych przy realizacji inwestycji budowlanych, przełoży się na ustalenia projektowanego programu i czy przyczyni się do wzmocnienia działań władz stolicy nakierowanych na poprawę klimatu akustycznego miasta lub przynajmniej zahamowanie jego pogorszenia.
Komentarze (0)