Kontynuując prezentację zasad i przesłanek taryf wodnych (rozpoczętą w artykule Zasady i przesłanki wydawania decyzji taryfowych, „Przegląd Komunalny” 7/2023), wyjść trzeba od zwrócenia uwagi na kluczowe znaczenie poprawnej konstrukcji uzasadnienia decyzji taryfowej.

W orzecznictwie – vide wyrok WSA w Warszawie z 9 marca 2023 r. (sygn. akt V SA/Wa 832/22) – nie bez kozery akcentuje się, iż uzasadnienie decyzji powinno być skonstruowane w sposób umożliwiający realizację zasady przekonywania, o której mowa w art. 11 Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.). Jednocześnie uzasadnienie powinno umożliwić sądowi administracyjnemu sprawdzenie prawidłowości toku rozumowania organu wydającego decyzję oraz motywów rozstrzygnięcia. 

Uzasadnienie faktyczne i prawne

Jak stwierdził NSA w wyroku z 15 grudnia 1995 r. (sygn. akt SA/Lu 2479/94): „Jednym z istotnych czynników wpływających na umocnienie praworządności w administracji jest obowiązek organów administracyjnych należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, którymi kierowały się te organy w toku załatwiania spraw. Motywy te powinny znaleźć swój wyraz także w uzasadnieniu faktycznym i prawnym decyzji, bowiem strony mają prawo znać argumen...