Projekt realizowano w woj. lubelskim i skierowano go do osób prywatnych, instytucji samorządowych i gminnych oraz wspólnot mieszkaniowych. Jego główny cel to eliminacja azbestu, wykorzystywanego dawniej jako materiał budowlany. Partnerami w realizowanym w okresie ostatnich pięciu lat projekcie było 200 gmin z woj. lubelskiego.
Łączna wartość projektu to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. pochodziło z budżetu woj. lubelskiego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.
Z programu głównie korzystali właściciele prywatnych domków zamieszkujących tereny wiejskie. To właśnie tam wiele dachów (ponad 90 proc.) pokryte jest wciąż eternitem, który zawiera azbest. Eternit z ich dachów został usunięty bezpłatnie i zutylizowany. Jednakże mieszkańcy sami musieli sfinansować koszt położenia nowego pokrycia dachowego. Bezpłatnie zabierano też składowane na posesjach odpady azbestowe, wcześniej zdemontowane z dachów.
W sumie w 96 gminach dla ponad 700 najuboższych rodzin sfinansowano zakup nowych pokryć dachowych z blachodachówki za kwotę 5 – 6 tys zł każde.
Z programu korzystały też samorządy, które złożyły wnioski na usunięcie wyrobów azbestowych z ok. 200 budynków oraz kilka spółdzielni mieszkaniowych. Jednostki te pokrywały część kosztów usunięcia i utylizacji azbestu . Samorządy mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów, a spółdzielnie – 30 proc.
Komentarze (0)