– Uzyskane w ciągu kilku ostatnich lat doświadczenia z eksploatacją nowych tramwajów wykazały duże możliwości ograniczenia ilości zużywanej energii. Jest to związane z zastosowaniem napędów asynchronicznych prądu przemiennego – wyjaśnia Patryk Wild, dyrektor inwestycji i rozwoju w MPK Wrocław.
Stąd pomysł na zainstalowanie na tramwaju układu odzysku energii wykorzystującego tzw. ultrakondensatory. – Zastosowanie takiego rozwiązania polega na gromadzeniu energii elektrycznej hamującego pojazdu w zasobnikach ultrakondensatorowych zamontowanych na pojeździe i powtórne jej wykorzystanie do rozpędzenia tramwaju przy ruszaniu z przystanku – mówi Patryk Wild.
Tramwaj wyposażony w ultrakondensatory powinien pojawić się na wrocławskich ulicach w drugiej połowie tego roku. Na razie jest to projekt pilotażowy, a testy mają sprawdzić, czy w ten sposób można zaoszczędzić nawet 30 procent energii, jak szacują eksperci. Jeśli wyniki testu byłyby obiecujące, MPK będzie się starać, aby wszystkie tramwaje zmodernizować w ten sposób, a także, aby wszystkie zakupione przez przewoźnika w przyszłości składy miały takie urządzenia.
Komentarze (0)