WTP zauważa, że zawód kierowcy autobusu miejskiego wymaga szybkiego refleksu, dobrej koncentracji, opanowania i ogromniej odporności na stres. – Te umiejętności będą testowane na radomskim autodromie – zapowiada.
Trud kierowcy
Warszawa to miasto, które stawia przed kierowcami autobusów niezwykle wysokie wymagania. Pojazdy transportu publicznego poruszają się w dużym ruchu ulicznym, w gęstej siatce ulic – wśród samochodów, motocykli, rowerzystów i pieszych. Od umiejętności osób zasiadających “za kółkiem” 12- i 18-metrowych autobusów zależy bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
“Dlatego kierowczynie i kierowcy Warszawskiego Transportu Publicznego przechodzą szkolenia i specjalne kursy, a doroczna sportowa rywalizacja na torze wyścigowym to dla nich doskonały sposób na podniesienie umiejętności” – czytamy w komunikacie WTP.
29 zawodniczek i zawodników
W imprezie zorganizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) wystąpią reprezentanci pięciu firm obsługujących dla WTP trasy w Warszawie i stołecznej aglomeracji.
Do rywalizacji stanie 29 kierowców – 15 pań i 14 panów. Operatorzy prywatni mogli zgłosić do udziału po czterech kierowców, a Miejskie Zakłady Autobusowe, które obsługują największą liczbę linii i zatrudniają najwięcej kierowców, wskazały po cztery osoby z każdej z czterech warszawskich zajezdni.
Poprzednie edycje zawodów cieszyły się ogromnym zainteresowaniem – uczestnicy nie tylko świetnie się bawili, ale dzięki rywalizacji przeszli profesjonalne szkolenie, m.in. próbując swoich sił na płycie poślizgowej.
Trzeci raz imprezę objął patronatem Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Slalom i poślizg kontrolowany
Na ulicach nikt się nie ściga. Bezpieczeństwo pasażera to podstawa. Szybkość jazdy musi być dopasowana do możliwości. Przy prowadzeniu autobusu WTP nie chodzi o bicie rekordów prędkości, ale o pewność, precyzję i sprawność wykonywanych manewrów, dlatego w tym roku również nie przewidywano prób szybkościowych. Każdy uczestnik zawodów przejdzie pięć innych prób: slalom bramkowy, omijanie przeszkody na płycie poślizgowej, wjazd przodem w stanowisko parkingowe, strącenie balonów i konkurencja zręcznościowa SIMFLEX, czyli symulator czasu reakcji.
“Kierowcy podczas prób będą korzystać z czterech identycznych autobusów – dzięki temu osiągane wyniki będą łatwe do porównania. Wyjątkiem będzie symulacja czasu reakcji, która zostanie przeprowadzona na specjalnym urządzeniu” – czytamy w komunikacie ZTM.
Na torze będą obecni sędziowie, czuwający nad przebiegiem konkurencji i odpowiadający za punktację. Możliwe jest też rozegranie dogrywki, jeśli większa liczba uczestników zgromadzi taką samą liczbę punktów.
W social mediach
Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymają puchary, dyplomy, możliwość bezpłatnego udziału w szkoleniu doskonalenia techniki jazdy na Autodromie Jastrząb oraz bony podarunkowe. Wszyscy uczestnicy dostaną pamiątkowe dyplomy i drobne upominki.
Ze względów bezpieczeństwa impreza ma charakter zamknięty. Zmagania kierowców autobusów można śledzić w mediach społecznościowych WTP, gdzie będzie można znaleźć obszerne informacje i wiele ciekawych materiałów z III Mistrzostw Kierowców WTP.
Komentarze (0)