Przełomowa dla miejscowej społeczności inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże gminie Zakrzew dofinasowanie w wysokości 8 440 875 zł, które stanowi całość kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Wkład własny gminy wynosi 3 428 625, a ogólny koszt projektu zamknie się w łącznej kwocie 11 869 500 zł. Za te pieniądze zostaną nabyte cztery autobusy o napędzie elektrycznym wraz z punktami ładowania i towarzyszącą infrastrukturą.
– Upowszechnianie w Polsce zeroemisyjnego transportu publicznego powinno dotyczyć nie tylko wielkich miast, ale również mniejszych miejscowości – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Takim założeniem kierujemy się przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbając o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania. Poprzez finansowe wspieranie takich projektów jak w Zakrzewie, wpływamy zatem nie tylko na poprawę stanu powietrza w kraju, ale zarazem na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności. Dotacje ze środków publicznych stanowią szczególnie istotną pomoc właśnie dla niedużych gmin, które mają ograniczone możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a zmagają się z problemem zanieczyszczenia atmosfery i zjawiskiem wykluczenia transportowego. Z uznaniem przyjmujemy takie inicjatywy jak w gminie Zakrzew, która poprzez uruchomienie ekologicznej komunikacji lokalnej zadba o środowisko i zyska impuls rozwojowy – dodaje wiceszef NFOŚiGW.
Korzystając z dofinansowania ze środków programu „Zielony Transport Publiczny” gmina Zakrzew planuje kupić cztery 12-metrowe autobusy elektryczne o minimalnej mocy silnika 160 kW i z magazynem energii o pojemności co najmniej 200 kWh, dzięki czemu „elektryki” będą mogły jednorazowo przebyć trasę o długości 150 km. Mają to być pojazdy nie tylko bezemisyjne, ale też wygodne, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiadające 29 miejsc siedzących i 75 stojących oraz wyposażone w biletomaty wraz z systemem obsługującym.
W celu ładowania elektrycznych autobusów umowa o dofinansowanie z NFOŚiGW przewiduje także zakup i montaż ośmiu punktów ładowania: czterech ładowarek o mocy 40 kW i czterech – 120 kW, wraz z niezbędną infrastrukturą. Stacje te zostaną zlokalizowane w Zakrzewie oraz w następujących pobliskich miejscowościach: Wacyn, Dąbrówka Nagórna, Zakrzewska Wola i Jaszowice-Kolonia. W ramach projektu zaplanowano również przeszkolenie 10 osób: 8 kierowców i 2 mechaników.
– Inwestycja współfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie bardzo dużym udogodnieniem dla naszych mieszkańców – przyznaje Leszek Margas, wójt gminy Zakrzew. – Dotychczas utrzymywaliśmy tylko dwa spalinowe autobusy przeznaczone do dowozu uczniów do szkoły. Teraz uruchomienie komunikacji zbiorowej bazującej na pojazdach napędzanych elektrycznie stworzy zupełnie nową sytuację społeczną, ekologiczną i ekonomiczną. „Elektryki” zapewnią stałe połączenie komunikacyjne gminy z Radomiem, co ułatwi ludziom dojazdy do miejsc pracy i nauki, a jednocześnie będzie miało wpływ na poprawę jakości powietrza w Zakrzewie i okolicy. Zakładamy bowiem, że wiele osób zechce przesiąść się z prywatnych samochodów do cichych i czystych, ekologicznych autobusów – podsumowuje gospodarz gminy.
Umowa o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” została podpisana 15 czerwca br. w Urzędzie Gminy w Zakrzewie przez wiceprezesa NFOŚiGW Artura Michalskiego, a ze strony beneficjenta – przez wójta Leszka Margasa w obecności skarbnika gminy Agnieszki Świątkowskiej. Zakończenie projektu przewidywane jest na 16 sierpnia 2023 r. Inwestycja, poza profitami społecznymi i gospodarczymi, przyniesie wymierne korzyści ekologiczne: zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 170, 93389 ton w ciągu roku, a także ograniczenie emisji tlenków azotu (o 0,10829 ton) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,00042 ton rocznie.
Komentarze (0)