Ostatecznie zdecydowano, że projekt fragmentu ul. Marszałkowskiej między pl. Konstytucji a ul. Nowogrodzką przygotuje Polska Inżynieria z Warszawy (za 485 tys. zł brutto), zaś rozmieszczenie zieleni od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zaprojektuje Kom-projekt z Makowa Mazowieckiego (za 243 tys. zł brutto). Warszawski zarząd dróg miejskich podpisał już umowy z obiema firmami, co oznacza, że mogą już rozpocząć projektowanie nowego wyglądu centralnych odcinków arterii.
Więcej zieleni
To kolejna inwestycja w ramach programu Nowe Centrum Warszawy, który ma przekształcić Śródmieście w dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Oba wspomniane wyżej odcinki zostaną zaprojektowane w oparciu o koncepcję „Zielonej Marszałkowskiej”, przygotowaną przez Zarząd Zieleni m. st. Warszawy i skonsultowaną z mieszkańcami. Zakłada ona więcej zieleni, m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem – nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.
Ulica Marszałkowska stanie się bardziej przyjazna. Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, a dalej, aż do pl. Bankowego, po jej zachodniej stronie.
Dodatkowo wskazane zostaną lokalizacje ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.
Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego, będącego podstawą przetargu na wyłonienie wykonawcy. Dzięki temu Zielona Marszałkowska powinna być gotowa w 2023 r.
Coraz bliżej drogi dla rowerów i odnowionego ronda
Marszałkowska przejdzie także inne zmiany. Pierwszą z nich jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż pl. Defilad, od ul. Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. Prace na tym odcinku przebiegają sprawnie – na znacznym fragmencie wytyczanej ścieżki położono już asfalt, trwa wymiana chodnika, a wykonawcy niebawem rozpocznie prace związane z utworzeniem pasa do parkowania (równoległego na jezdni). Całość uzupełni oczywiście zieleń – 38 lip srebrzystych ‘Varsaviensis” i żywopłot z irgi. Nasadzenia planowane są na jesień.
W tym roku zostanie również przebudowane rondo Dmowskiego. Dwa tygodnie temu rozstrzygnęło przetarg i wybrano ofertę firmy Balzola Polska opiewającą na 11 mln 42 tys. zł brutto. Wykonawca wytyczy wokół ronda cztery naziemne przejścia dla pieszych (na wysokości ulic Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej), dzięki którym piesi nie będą już musieli korzystać ze schodów, żeby dostać się np. na perony przystanków tramwajowych. A przy trzech przejściach zostaną utworzone przejazdy rowerowe.
Nowe Centrum Warszawy
Zmiany na ul. Marszałkowskiej to element Nowego Centrum Warszawy – programu konsekwentnie realizowanego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego.
Trwa już przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów, rozstrzygnięto konkurs na koncepcję ul. Chmielnej a niebawem zostanie ogłoszony kolejny – na rejon ulic Złotej i Zgoda.
Trwa przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu Al. Jerozolimskich na fragmencie od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego. W ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.
Komentarze (0)