Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Zielone budżety - szykuje się nowe prawo, jest już projekt zmian

Zielone budżety - szykuje się nowe prawo, jest już projekt zmian
Judyta Więcławska
29.09.2021, o godz. 11:28
czas czytania: około 5 minut
0

Ministerstwo Klimatu i Środowiska kontynuuje inicjatywę „Miasto z Klimatem”. Jej celem jest poprawa jakości życia i bezpieczeństwa obywateli oraz wsparcie miast w pro-klimatycznej transformacji. Za nami spotkanie eksperckie dotyczące realizacji projektów pro-środowiskowych w budżetach obywatelskich miast, które poruszało kwestie zmiany prawa. Jakie zmiany ma wprowadzić ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu wzmocnienia klimatycznego wymiaru polityki miejskiej?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Chcielibyśmy wspierać zaangażowanie mieszkańców w kwestie związane z ochroną miejskiego środowiska oraz motywować do zwiększania puli środków finansowych przeznaczanych w miastach na projekty, które dążą do poprawy stanu oraz zwiększania powierzchni terenów zieleni w mieście. Większa liczba “zielonych” inwestycji w miastach to najlepsza odpowiedź na problemy związane z retencją wód, utratą różnorodności biologicznej oraz jakością powietrza. Projekty związane z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego wspierają bezpośrednio miasta w transformacji w przyjazne, zaadaptowane i neutralne klimatycznie. – twierdzą przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Szykują się zmiany

Obecnie trwają konsultacje w sprawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wzmocnienia klimatycznego wymiaru polityki miejskiej. Projekt uwzględnia plany adaptacji do zmian klimatu, w tym plany zazieleniania w miastach pow. 20 tys. mieszkańców; wrażliwość na zmiany klimatu w planowaniu przestrzennym; kwestie klimatyczne w polityce rozwoju województwa; zazielenienie miejskiego budżetu obywatelskiego.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ma się pojawić zapis, wedle którego co najmniej 30% środków wydatkowanych w ramach budżetu obywatelskiego ma zostać wyodrębnianych na projekty związane z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, w szczególności na projekty, których realizacja ma prowadzić do poprawy stanu oraz zwiększania powierzchni terenów zieleni. Obowiązek ten będzie dotyczył tylko gmin o statusie miasta na prawach powiatu. Przepisy te miałyby obowiązywać od 2023 r.

Budżet obywatelski niejedno ma imię

Wczoraj odbyło się spotkanie eksperckie, w trakcie którego omówiono zagadnienie realizacji projektów pro-środowiskowych w budżetach obywatelskich miast, w tym w ramach tzw. zielonych budżetów obywatelskich. W spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciel Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej, Hanna Pawlikowska, (Miejski Architekt Zieleni Lublin), Justyna Buchalik (UM Katowice), Ilona Gosk (Fundacja Sendzimira), Maciej Podyma (Fundacja Łąka), Agata Bluj (Fundacja Stocznia).

W trakcie dyskusji wskazano na przykład Lublina, który był pierwszym miastem, które wprowadziło zielony budżet. Pomysł zrodził się z potrzeby chwili: tzw. zielone projekty przegrywały z budową dróg, chodników, sygnalizacji, ulic, itd. Stąd też prezydent podjął decyzję by określoną kwotę przeznaczyć na zieleń. Obecnie na zielony budżet przeznaczono 2 mln zł. – Potrzeb jest dużo więcej, budżet obejmuje małe inwestycje, głównie są to ogrody kieszonkowe, renowacja, zakładanie nowych miejsc zieleni, “wyganianie” samochodów z trawników. – zaznacza Hanna Pawlikowska. – Z 38 projektów zrealizowaliśmy tylko 17. – dodaje.

Justyna Buchalik poinformowała, że za Katowicami jest już druga edycja zielonego budżetu, który został przesunięty czasowo (pierwszeństwo ma budżet obywatelski). Na początku przeznaczono na niego 5 mln zł, w drugiej edycji 3 mln zł. W ostatniej edycji złożono 164 wnioski, ale trzeba zaznaczyć, że w “zwykłym” budżecie obywatelskim ok. 7% zgłoszonych zadań miało charakter “zielony” i są one jak najbardziej możliwe do zrealizowania.

Wyzwania i realia

Ilona Gosk z Fundacji Sendzimira wskazała na wyzwania budżetów obywatelskich, do których zalicza m.in. wsparcie mieszkańców we właściwym opracowaniu oraz poprawną ocenę projektów; przekierowanie środków na działania prośrodowiskowe – wyodrębnianie zielonych budżetów (rekomendacje oddolne, doświadczenia polskie i zagraniczne); złożoność projektów ingerujących w przestrzeń publiczną – ekspercki wybór inwestycji. Problem może stanowić również fakt że zgodnie z uregulowaniami Ustawy o samorządzie gminnym podział środków jest terytorialny a nie podmiotowy.

– Przyglądając się budżetom obywatelskim w 2020 r., który był dość specyficzny ze względu na pandemię, aż 31% miast zrealizowało BO – przede wszystkim to domena dużych miast. Odnotowano znaczny spadek – 126 miast zrezygnowało z organizacji budżetów obywatelskim (covid, obawa o stabilność finansów). – zaznaczyła Agata Bluj z Fundacji Stocznia.

W trakcie dyskusji, która się zawiązała Bolesław Pecyna z UM Konin stwierdził, że spora część projektów realizowanych z BO uzupełnia braki w wyposażeniu np. szkół, a to z uwagi na silny elektorat i dobrą promocję tego typu wniosków, do czego mieszkańcy mają oczywiście prawo. Justyna Buchalik, Hanna Pawlikowska, Bolesław Pecyna i Judyta Więcławska (miesięcznik “Zieleń Miejska”) zwracali uwagę na istotną kwestię: brak zabezpieczania zrealizowanych w ramach BO projektów. Chodzi oczywiście o późniejsze utrzymanie realizacji. Niejednokrotnie koszty (w perspektywie kilkuletniej) przewyższają koszt inwestycji – drogie w utrzymaniu są m.in. tężnie czy wodne place zabaw. Obsługa tego typu projektów spada na barki m.in. zarządów zieleni miejskiej, których budżety diametralnie nie są zwiększane z roku na rok. Pytanie także, na ile siłownia pod chmurką czy wybieg dla psów mają spełniać cele klimatyczne? Czy wówczas tego typu projekty nie wchodziłyby “w rozliczenie” co najmniej 30% środków w ramach budżetu obywatelskiego na projekty związane z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego?

Ideą zmian nie jest ograniczanie działań samorządów, a przekierowanie części środków na rzeczy najbardziej potrzebne. Adaptacja do zmian klimatu znajduje się na liście zadań priorytetowych. – konstatował Wojciech Augustowski z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Piotr Drygała, pełnomocnik prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza, stwierdził iż niezbyt pozytywnie ocenia zaproponowane przepisy. W jego opinii niestety przepisy regulujące budżet obywatelski padły ofiarą nie dialogu, nie dyskusji i wszyscy na tym cierpimy. Uważa, że nie możemy dzielić środków na różne pule merytoryczne – zakazuje tego ustawa.

Miasto z klimatem

Projekt Miasto z Klimatem zainicjowano w marcu 2020 r. z przeświadczeniem, że jego realizacja przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz że miasta otrzymają wsparcie w pro-klimatycznej transformacji. Zakładane zmiany w prawodawstwie to jedno z zaplanowanych działań. W ramach tegorocznej edycji programu Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaplanowało m.in. przeprowadzenie analizy działań podejmowanych przez miasta, której celem będzie zmierzenie efektów we wdrażaniu polityki ekologicznej i klimatycznej. Zakłada się wybór liderów i promocję dobrych praktyk. Oprócz tego planuje się programowanie instrumentów finansowych dla miast, w kontekście inicjatywy Miasto z Klimatem, a w zakresie wsparcia transformacji miast: doradztwo strategiczne oraz konsultacje i trwałą platformę współpracy z miastami.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wzmocnienia klimatycznego wymiaru polityki miejskiej dostępny tutaj

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024