Byliński zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że głównym wyzwaniem na drodze do przyśpieszenia rozwoju elektromobilności będzie rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.
Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych koniecznością
“Będziemy musieli zaplanować i wybudować stacje, przede wszystkim szybkiego ładowania dla pojazdów osobowych. Oceniamy tę liczbę na około 160 lokalizacji, ale jednocześnie będziemy musieli budować stacje ładowania pojazdów ciężarowych” – podał Byliński, dodając, że w przypadku punktów tankowania wodorem mowa jest o 37 lokalizacjach.
Potrzebne duże moce w systemie elektroenergetycznym
Dyrektor departamentu elektromobilności i gospodarki wodnej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska podkreślił, że rozbudowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych rodzi zapotrzebowanie na duże moce w systemie elektroenergetycznym. “Co z kolei spowoduje konieczność rozwoju elektroenergetycznych sieci dystrybucyjnych i będzie to w najbliższych latach największym wyznawaniem, by skoordynować rozwój sieci elektroenergetycznych z rozwojem stacji ładowania, a jednocześnie wspierać stronę popytową tzn. zwiększyć liczbę pojazdów elektrycznych na polskich drogach” – wskazał Byliński. Stwierdził, że w tym celu potrzebna będzie pomoc polskim przedsiębiorcom transportowym w zakupie pojazdów zero czy niskoemisyjnych.
Będzie wsparcie dla firm do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych?
“Negocjujemy właśnie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym środki na wsparcie finansowe dla firm do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych. Chodzi o fundusze wynoszące ponad 1 mld zł. Rozmowy trwają. Mam nadzieję, że w tym roku uda się takie programy przygotować” – poinformował dyrektor. “Jednocześnie z Funduszu Modernizacyjnego chcielibyśmy przeznaczyć około 2 mld zł na wsparcie dla stacji ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych” – dodał.
Zauważył, że infrastruktura ładowania dla samochodów osobowych ciągle się rozbudowuje. “Przeznaczyliśmy teraz 800 mln zł na budowę stacji do ładowania samochodów osobowych. Cała pula pieniędzy została wykorzystana, więc te stacje powstaną. Jest Fundusz CEF (Instrument Łącząc Europę – PAP) prowadzony przez KE. W zeszłym tygodniu Orlen otrzymał środki na budowę stacji tankowania wodorem” – przypomniał Byliński.
Z kolei – jak mówił – w ramach Funduszu Spójności i Programu FEniKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat) są pieniądze, które można przeznaczyć na inwestycje w energetyczne sieci dystrybucyjne.
Jak podsumował Byliński, na rozwój elektromobilności potrzebne są “znaczne środki” zarówno na rozwój stacji ładowania jak i dofinasowanie do zakupu samochodów elektrycznych. “Nie chciałbym wskazywać konkretnych kwot, ale to może być od 3 do 6 mld zł” – wyliczył, zaznaczając, że transformacja energetyczna obejmie różne sektory gospodarki. Jego zdaniem dofinansowanie dla nich trzeba będzie ułożyć uwzględniając priorytety.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podsumowuje dane
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w 2023 r. w Polsce zarejestrowano 19 612 nowych, całkowicie elektrycznych samochodów osobowych (BEV – Battery Electric Vechicles) i użytkowych (o ponad połowę więcej niż w 2022 r.). Udział BEV na polskim rynku wzrósł z 2,7 proc. w 2022 r. do 3,6 proc. w roku 2023.
PSPA podało, że rok 2023 zamknięto wynikiem 5933 ogólnodostępnych punktów (3282 stacji ładowania pojazdów elektrycznych) łącznie funkcjonujących w Polsce. Stowarzyszenie zwróciło uwagę, że to oznacza, że polska sieć infrastruktury jest obecnie o 37 proc. większa niż pod koniec 2022 r. i o 106 proc. większa niż pod koniec roku 2021. W grudniu 2023 r. 26 proc. łącznej liczby punktów stanowiły szybkie ładowarki prądu stałego (DC), zaś 74 proc. – prądu przemiennego (AC). Dodano, że na koniec 2022 r. ta proporcja wynosiła 23 proc. (DC) do 77 proc. (AC). W 2023 r. w Polsce zainstalowano 1513 nowych punktów ładowania.
Komentarze (0)