– Kluczem do rozwiązania problemów komunikacyjnych w mieście jest łączenie różnych form transportu. Najważniejszy jest oczywiście transport publiczny, ale car-sharing i skutery są jego dobrym uzupełnieniem. Zakładam, że zwiększenie liczby skuterów będzie miało taki sam skutek, jak w przypadku rowerów miejskich, czyli duży wzrost wypożyczeń – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania.
Latem zeszłego roku, kiedy system Blinkee startował w Poznaniu, dostępnych było piętnaście skuterów elektrycznych. Obecnie można korzystać z prawie siedemdziesięciu, a za kilka dni ich liczna wzrośnie do stu.
10 tysięcy zarejestrowanych poznaniaków
– Do dnia dzisiejszego zarejestrowało się w usłudze ponad 10 tysięcy poznaniaków, a miesięcznie nasze skutery w Poznaniu przejeżdżają dystans porównywalny z dwukrotnym okrążeniem ziemi, czyli 80 tysięcy kilometrów – mówi Konrad Sierzputowski z Blinkee.pl.
Skutery w obecnej unowocześnionej wersji mają 12-calowe koła, które gwarantują wyższy komfort jazdy i bezpieczeństwo. Blinkee 2.0 wyposażono również w silnik o mocy 3 KW, dzięki niemu wyprzedzanie jest bezpieczniejsze i bardziej dynamicznie. Bezpieczeństwo zapewniają również przednie i tylne hamulce tarczowe, które w porównaniu z bębnowymi są bardziej niezawodne. Lepszą widoczność i niższe zużycie energii zagwarantują światła i kierunkowskazy w technologii LED. Nowe skutery wyposażono w dłuższą kanapę, na której bez problemów usiądą dwie osoby. Zwiększył się również zasięg z 65 do 80 kilometrów na pełnym ładowaniu.
Coraz większa strefa
W ostatnim czasie znacznie powiększono również strefę i będzie się ona systematycznie powiększać. Obecnie obejmuje już ona prawie 70 procent powierzchni Poznania. – W porównaniu z zeszłym rokiem strefa ta zwiększyła się kilkukrotnie. Ostatnio dołączyły Ogrody, Jeżyce, Górczyn. W następnej kolejności – Dębiec, Piątkowo i Wola. Cały czas monitorujemy wielkość strefy. Na naszym facebookowym profilu użytkownicy mogą zgłaszać obszary, na których chcieliby zostawiać skutery – dodaje przedstawiciel Blinkee.pl.
Firma chce również zaoferować możliwość wypożyczania skuterów poza granicami Poznania, w gminach ościennych. Wówczas strefa, w których będą mogły parkować elektryczne jednoślady, znacząco się zwiększy. Z kolei więcej skuterów wjeżdżających do Poznania powinno się przełożyć na mniejszą ilość samochodów codziennie przekraczających granicę miasta. W najbliższym czasie pojawią się 2-3 lokalizacje, w których będą ładowane akumulatory. Prowadzone są rozmowy, aby jedna z nich znalazła się na terenie jednej z zajezdni MPK.
Aby wypożyczyć skuter, wystarczy zarejestrować się w systemie za pośrednictwem aplikacji Blinkee lub strony www.blinkee.pl, zlokalizować dostępny w okolicy pojazd i dokonać rezerwacji. Po zakończonej jeździe można pozostawić go w dowolnym miejscu w obrębie mapy dostępności skuterów. Oznacza to, że nie trzeba szukać konkretnego punktu, jak w przypadku wypożyczalni rowerów miejskich.
Bez korków i szukania parkingu
Wśród największych zalet tego rozwiązania użytkownicy wymieniają przede wszystkim możliwość dotarcia w każde miejsce bez stania w korkach i problemów ze znalezieniem miejsca parkingowego. Dodatkowo, ta forma podróżowania po mieście jest w pełni przyjazna dla środowiska. Skutery są elektryczne, nie wydzielają zatem żadnych spalin ani hałasu.
Koszty korzystania ze scooter-sharingu, dużo niższe niż podróżowanie samochodem i porównywalne do opłat za komunikację miejską. Za minutę jazdy skuterem użytkownik musi zapłacić 69 groszy. Maksymalna opłata za cały dzień to 69 zł. Istnieje również możliwość postoju, czyli zarezerwowania skutera na dłuższy czas – w takim przypadku opłata wynosi 9 groszy za minutę.
Komentarze (0)