Hala wypełniona pojemnikami z odpadami niebezpiecznymi
To nawet 2 tys. ton odpadów niebezpiecznych
Zmiana przepisów, by pomóc samorządom
Podstawę do uzyskania środków z tej rezerwy stanowi nowelizacja ustawy o odpadach, która weszła w życie 1 stycznia 2025 roku. Na jej podstawie gminy, starostwa powiatowe i regionalne dyrekcje ochrony środowiska mogły uzyskać dofinansowanie na usuwanie nielegalnie zgromadzonych odpadów w wysokości do 99% kosztów wykonania tych zadań. Zasady składania i rozpatrywania wniosków opracowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Takich składowisk jest więcej
Do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie wpłynęły wnioski 9 jednostek dotyczące 10 składowisk odpadów niebezpiecznych zlokalizowanych na terenie województwa małopolskiego (oprócz UG Spytkowice – UGiM Miechów, RDOŚ Kraków, UM Chełmek – 2 lokalizacje, UMiG Niepołomice, UMiG Olkusz, Starostwo Powiatowe w Olkuszu, UG Racławice, UG Szczurowa). Monitoring tych składowisk prowadzi Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie.
Podstawowym kryterium ubiegania się o dofinansowanie zadania ze środków rezerwy celowej było wydanie przez dany samorząd decyzji dotyczącej tzw. wykonania zastępczego usunięcia odpadów ze względu na zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub środowiska.
Po ocenie, w której uczestniczył WIOŚ w Krakowie, wnioski zostały przekazane do Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Ostatecznie do objęcia dofinansowaniem wytypowana została gmina Spytkowice.
Ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że wystąpi do ministra finansów o możliwość zabezpieczenia w budżecie państwa o wiele większych środków. Umożliwiłoby to przyznanie dofinansowania na usuwanie odpadów w pozostałych lokalizacjach. Dofinansowanie do usuwania odpadów ze środków rezerwy celowej jest przewidziane na 3 lata (2025-2027).
Zgodnie z nowymi regulacjami od 1 stycznia 2025 roku każda ilość odpadów niebezpiecznych musi być ewidencjonowana
Odpady takie jak: inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe, opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone, filtry olejowe, baterie i akumulatory ołowiowe, gleba i ziemia zawierające substancje niebezpieczne – dotychczas były zwolnione z obowiązku ewidencji, jeśli ich ilość nie przekraczała określonych limitów. Nowe przepisy znoszą te zwolnienia.
Komentarze (0)