„Finansowanie zaplanowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Umowę dotacyjną w imieniu NFOŚiGW podpisała z beneficjentem prezeska Dorota Zawadzka-Stępniak” – czytamy w komunikacie funduszu.
Zero emisji
wzrostu wykorzystania paliw alternatywnych i zwiększenia udziału zeroemisyjnych środków transportu, co jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej w tym obszarze.
– Realizowany przez NFOŚiGW program Zielony transport publiczny wspiera samorządy w poszerzaniu floty komunikacji miejskiej o zeroemisyjne pojazdy elektryczne, w tym wodorowe, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i bezpośrednio przekłada się na jakość życia w miastach – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, Prezes Zarządu NFOŚiGW.
Wodór w Rzeszowie
Autobusy wodorowe zasilą flotę transportu publicznego miasta Rzeszowa. Zastąpią one na ulicach miasta najbardziej wysłużone pojazdy. Inwestycja ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza: CO2, pyłów i tlenków azotu. Przyczyni się również do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców stolicy Podkarpacia.
Nowe pojazdy będą zasilane z ogniw paliwowych wodorowych. Autobusy będą posiadały minimum 55 miejsc i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Poprawi to dostępność i komfort podróży publicznymi środkami transportu miasta Rzeszowa. Całkowity koszt inwestycji „Zakup autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru w Rzeszowie” to niemal 98 mln zł. Projekt ma zostać zakończony wiosną 2026 r. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach programu „Zielony transport publiczny” w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) KPO.
Dla klimatu
Inwestycja wpisuje się w strategię NFOŚiGW, gdzie jednym z priorytetów jest poprawa jakości powietrza.
Wskaźniki ekologiczne rzeszowskiej inwestycji:
- Zmniejszenie emisji CO2 – 871,58 Mg/rok
- Ograniczenie emisji tlenków azotu – 5,47 Mg/rok
- Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) – 0,11975 Mg/rok
- Zmniejszenie zużycia energii końcowej – 2808 MWh/rok
„Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy)” – przypomina NFOŚiGW.
Komentarze (0)