Koncepcja zakłada przywrócenie funkcji pasażerskiej w starym budynku. Warianty są dwa, o wyborze ostatecznego projektu zadecydują mieszkańcy podczas konsultacji społecznych.
Koncepcja kompleksowego zagospodarowania terenu dworca kolejowego oraz przyległego Placu Dworcowego to efekt wspólnej wielomiesięcznej pracy miasta i PKP, a także architektów i konsewatora zabytków. Zaprezentowany we wtorek projekt uwzględnia trzy istotne warunki: centralne położenie tych obiektów w strukturze komunikacyjnej miasta, funkcjonalność, a także aspekt historyczny i kulturowy miejsca.
– Kluczowa dla tej koncepcji jest funkcja obsługi pasażera. Chcemy, by podróżni w sposób intuicyjny poruszali się po obiekcie i mogli szybko, jak najkrótszą drogą dotrzeć na perony – mówił podczas specjalnej konferencji Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. – I to będziemy realizować w pierwszej kolejności. Na zapleczu tej inwestycji będą powstawały biurowce z funkcjami hotelową i biurową. Jako PKP jesteśmy też zdeterminowani do pełnej modernizacji Dworca Zachodniego – dodał.
W nowym kompleksie powierzchnia dedykowana obsłudze podróżnych wraz z ciągami komunikacyjnymi w porównaniu do dawnego dworca zwiększy się dwukrotnie. Koncepcja przewiduje także połączenie budynku kładką z ul. Głogowską w sąsiedztwie Dworca Zachodniego i zawiera dodatkowe rozwiązania komunikacyjne.
– Bardzo ważną kwestią było zaprojektowanie Placu Dworcowego. To wymagało gruntownego przemyślenia, tak by był on funkcjonalny z punktu widzenia obsługi pasażerów i komunikacji – podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Nasza koncepcja zakłada, że plac będzie dostępny dla komunikacji zbiorowej i taksówek. Przewidziane są też elementy małej architektury, ławki i zieleń. Możliwość zatrzymania się autem i parking będzie na poziomie -1, czyli tam, gdzie będzie się odbywała obsługa pasażerów – informował J. Jaśkowiak.
Ostatni warunek – przywrócenie historycznego wyglądu dworca – może zostać zrealizowany na dwa sposoby. Pierwszy wariant zakłada odbudowanie przedwojennej fasady budynku, drugi do historii miejsca nawiązuje w sposób bardziej symboliczny.
– W pierwszym projekcie odbudowany zostanie renesansowy portyk, który będzie wysunięty przed planowaną kładkę na odległość około 7 m – wyjaśnił Michał Lah z pracowni PIG architekci. – Drugi zakłada rozbiórkę sarkofagu i rewitalizację znajdującego się pod nim muru, który ostatecznie będzie wkomponowany w budynek i przeszklony – wyjaśnia M. Lah.
Obie propozycje będą przedmiotem konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone do końca października.
– Koncentrowaliśmy się na tym, aby zrewitalizowany obszar wpisywał się w tkankę miejską i spełniał oczekiwania mieszkańców. Bardzo się cieszę, że będą oni współdecydować o kształcie przyszłej inwestycji – mówił J. Bator.
Harmonogram inwestycji przewiduje, że pierwszy etap, czyli przebudowa starego gmachu i przywrócenie funkcji obsługi pasażerów zostanie zrealizowany do końca 2018 roku.
– Kolej jest dla nas jako miasta bardzo ważna. Nasz następny projket to kolej aglomeracyjna. To ma ogromne znaczenie dla całościowych rozwiązań komunikacyjnych w mieście i redukcji korków – podkreślił prezydent Jaśkowiak – Funkcjonalny dworzec jest w sposób naturalny centralnym punktem tego projektu, dlatego bardzo nam zależy, by jak najszybszej udostępnić go mieszkańcom.
Za realizację oraz finansowanie inwestycji będzie odpowiadał Trigranit, wkład PKP to przede wszystkim grunt, z kolei miasto wzięło na siebie zagospodarowanie Placu Dworcowego. Zobowiązało się też, do uregulowania stanu prawnego działek ewidencyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji.
Gorbi69
Komentarz #1950 dodany 2015-09-17 12:05:15
Obecnie brak DWORCA PKP w Poznaniu, jest Centrum Handlowe + wychodek zwany kasy PKP. Obecne przejscie podziemne to jedyna trasa łącząca perony (bo kasy PKP są w Cenrum Handlowym).Jak wybudują parking na poziomie -1, ludzi zaczną ganiać po kładkach nad peronami. Z góry proponuję postawić znaki ZAKAZ WSTEPU DLA SENIORÓW I INWALIDÓW - bo im będę współczuł extra nowych rozwiazań. Proponuję by rozum wrócił na miejsce - dotyczy decydentów.