Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Autostrada A2 pod lupą prokuratury

Autostrada A2 pod lupą prokuratury
szp
12.02.2018, o godz. 11:12
czas czytania: około 2 minut
0

Zapowiedź wszczęcia postępowania złożył Prokurator Generalny i Minister Sprawiedliwości. Chodzi o wyjaśnienie zasad, na jakich spółce Autostrada Wielkopolska przyznano koncesję umożliwiającą m.in. nieograniczone podwyższanie opłat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Na polecenie Zbigniewa Ziobry śledczy mają zbadać, czy w trakcie podpisywania umów koncesyjnych na odcinek Konin – Świecko doszło do niedopełnienia obowiązków i przekroczenia uprawnień przez urzędników i ówczesnych ministrów.

Ostatnie podwyżki na odcinku A2 zostały wprowadzone w styczniu 2018 r. W 2017 r. ceny również podniesiono – o 2 grosze za kilometr. Dziś kierowcy samochodów osobowych i motocykliści jadący z Konina do Nowego Tomyśla (150 km) muszą zapłacić za przejazd 60 zł, a więc 40 groszy za kilometr.

Oznacza to jedne z najwyższych stawek w Europie. Dodatkowo przejazd z Nowego Tomyśla do Świecka to koszt 18 zł. Otwarty pod koniec listopada 2011 r. 106-kilometrowy odcinek kosztował prawie 6 mld zł. Przez pół roku przejazd nim był bezpłatny.

Jak przekonują przedstawiciele Autostrady Wielkopolskiej, wprowadzane podwyżki związane są z kosztami letniego i zimowego utrzymania drogi, koniecznością spłaty zaciągniętych przez spółkę kredytów. Do tego dochodzi brak dofinansowywania przejazdów z budżetu państwa na odcinkach zarządzanych przez AWSA. Na autostradach (np. Konin – Warszawa) 60 proc. do przejazdów dopłaca budżet państwa.

– Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest również fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. Naszych opłat nie można zatem porównywać ze stawkami na autostradach publicznych – podkreślała w styczniu Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej.

„Zgodnie z umową, zawartą w 2009 r. przez ówczesnego ministra infrastruktury w rządzie PO-PSL Cezarego Grabarczyka, państwo rekompensuje prywatnej spółce »utracone« zyski” – czytamy na stronie tvp.info. Portal sugeruje także, że śledztwo może doprowadzić do wypowiedzenia koncesji i obniżenia opłat. W tej ostatniej opinii autorzy powołują się jednak na słowa niewymienionego z imienia i nazwiska informatora.

Umowę koncesyjną z Autostradą Wielkopolską podpisano w roku 1997. Jej zapisy mają obowiązywać 19 lat.

Źródło: tvp.info, tvn24bis.pl, gloswielkopolski.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024