Głębokość techniczna liczącego 68 km toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem prawie na całej długości wynosi 10,5 m. Pozwala to na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu 9,15 m. Bałtycki standard w zakresie głębokości w portach morskich czy terminalach to obecnie 15-16 m.
Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na pogłębienie toru na całej długości wraz z poszerzeniem go w niektórych miejscach do 100 metrów. Wykonawca będzie musiał opracować dokumentację projektowo-kosztorysową i uzyskać pozwolenie na budowę.
Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie powiedział Radiu Szczecin, że ofertę na wykonanie prac złożyło pięć firm. Wszystkie propozycje były wyższe niż zakładany budżet projektu. Najniższa oferta opiewała na kwotę ponad 1,3 mld zł, a najwyższa – na prawie 1,8 mld zł.
Wśród oferentów są firmy z Holandii, Belgii oraz Chin, niektóre z nich w konsorcjach z firmami z Polski oraz Danii. Każda z firm zadeklarowała, że wykona prace w ciągu 42 miesięcy. Rozstrzygnięcia komisji przetargowej zapadną w ciągu 1,5 miesiąca.
Na morzach i oceanach pojawiają się coraz większe statki mogące przewozić coraz większe ilości towarów. Ich parametry, w tym zanurzenie, stale się zwiększają. Dlatego konieczne jest pogłębienie toru wodnego.
Polityka inwestycyjna Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uwzględnia przystosowanie infrastruktury portowej do przyjmowania większych statków. Nowo budowane lub modernizowane nabrzeża konstrukcyjnie umożliwiają cumowanie statków o większym zanurzeniu. Stanie się to możliwe po pogłębieniu toru wodnego i osiągnięciu głębokości przy nabrzeżu 12,5 m.
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m to ważna inwestycja związana nie tylko z rozwojem portu w Szczecinie, ale także impuls dla rozwoju całego regionu.
W grudniu 2017 r. podpisano umowę o przyznaniu unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.
źródło: Radio Szczecin, Urząd Morski w Szczecinie
Komentarze (0)