Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

BDO zacznie funkcjonować najszybciej w 2023 r.?

BDO zacznie funkcjonować najszybciej w 2023 r.?
jwo
20.08.2018, o godz. 11:03
czas czytania: około 3 minut
1

Pełnej funkcjonalności BDO spodziewać należy się ok. 2023-2025 r. - przewidują eksperci Business Center Club. Wynika to z przepisów przejściowych oraz przesunięcia środków finansowych. - To niepojące, bo przez najbliższe kilka lat dane o odpadach będą dalej danymi deklaratywnymi - komentuje BCC.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Trwają prace nad utworzeniem bazy danych o odpadach (BDO). – Niestety, są to wciąż
prace przygotowawcze i administracyjne, które odsuwają w czasie praktyczne funkcjonowanie bazy – oceniają eksperci.

Ministerstwo Środowiska opublikowało niedawno projekt nowelizacji ustawy o odpadach, która odnosi się m.in. właśnie do BDO. Z danych resortu wynika, że wpisu do rejestru dokonało ponad 63 tys. przedsiębiorców.

Nowelizacja ustawy o odpadach. Mniej papierologii

“Papierowy” okres przejściowy

BDO ma zostać uruchomione w pełni w 2020 r., jednak do końca 2020 r. będą obowiązywały dotychczasowe przepisy ewidencyjne. Oznacza to, że przez najbliższych kilka lat sprawozdawczość nadal będzie przede wszystkim “papierowa”. Elektroniczny rejestr będzie funkcjonował zatem w ograniczonym zakresie.

Z zadowoleniem przyjmujemy zrozumienie przez Ministra Środowiska, iż ewidencja odpadów prowadzona w wersji elektronicznej jest kluczem do wypełniania celu, jaki stawiany jest przed BDO – mówią przedstawiciele BCC.

– Wskazujemy, iż elektroniczne wersje dokumentów DPO, DPR, EDPO, EDPR powinny zostać powiązane z dokumentacją ewidencyjną. Cieszy również fakt dopuszczenia do obrotu kopii dokumentów oraz zwiększenie możliwości elektronicznego korzystania z rejestru BDO w prawidłowym rozumieniu pojęcia „elektroniczny”. Martwi jednak fakt, iż nastąpi to dopiero w 2020 r. – dodają.

Zdaniem ekspertów świadczy to o skali trudności, jaką sprawia tworzenie elementów BDO. Na dodatek brak elektronicznego formularza rejestracyjnego/aktualizacyjnego spowodował obciążenia w administracji samorządowej oraz opóźnienia w rejestracji podmiotów w BDO.

BDO może nie ruszyć w 2020 r.

Z technicznego i technologicznego punktu widzenia zrozumiałym jest rozłożenie w czasie prac nad wytworzeniem pozostałych modułów BDO – ocenia BCC. Według organizacji BDO nie będzie jednak działać od 1 stycznia 2020 r. jak deklarowano wielokrotnie podczas prac nad nowelizacją ustawy o odpadach w 2017 r.

W związku z zawartymi przepisami przejściowymi i przesunięciami środków finansowych sądzić należy, iż pełnej funkcjonalności BDO spodziewać należy się około 2023-2025 r. – mówią eksperci.

Jest to niepokojącą informacja, ponieważ przez najbliższe kilka lat dane o odpadach będą dalej danymi deklaratywnymi. BCC popiera pomysł likwidacji często nieaktualnych i nieprzystających do rzeczywistości wzorów sprawozdań. Sygnalizujemy jednak, że określone w projekcie ustawy zakresy informacji o charakterze sprawozdawczym są zbyt ogólne – ostrzegają przedstawiciele Business Centre Club.

BCC proponuje opracowanie załączników do ustawy w postaci wzorów poszczególnych
sprawozdań. Pozostawienie jedynie ogólnych zapisów co do zawartości formularzy w BDO spowoduje liczne problemy interpretacyjne, a na poziomie technicznej produkcji modułu BDO doprowadzi do nieporozumień na linii zlecający-wykonawca. Powodem tych nieporozumień będzie oczekiwanie przez zlecającego (MŚ) walidacji i współpracy poszczególnych elementów systemu. Z punktu widzenia wykonawcy będzie się on trzymał zapisów ustawowych, które pozwalają na umieszczenie chociażby pól edytowalnych, w których można wpisać dane w różnych formatach – argumentują eksperci.

BCC proponuje, aby w prace nad BDO zaangażować także Ministerstwo Cyfryzacji. Organizacja sugeruje też poprawki do nowelizacji ustawy:

  • w art. 1 pkt 9 ust. d dotyczącym zawartości Karty Przekazania Odpadów
    Komunalnych należy dodać informacje o masie przekazywanych odpadów;
  • w art. 2 dotyczącym zakresu sprawozdań z gospodarowania odpadami
    komunalnymi należy:
    – dodać zapisy upoważniające punkt skupu odpadów komunalnych do legitymowania dostawcy odpadów, w celu wykazania źródła pochodzenia odpadów (z której gminy);
    – do zakresu sprawozdania odbierającego odpady oraz sprawozdania gminy
    należy dodać zakres danych niezbędnych do wyliczenia poziomu ograniczenia
    składowania odpadów ulegających biodegradacji;
    – uregulować kwestię stanów magazynowych dla odpadów komunalnych. W
    obecnie obowiązującym układzie sprawozdawczym powszechnym jest
    wskazywanie procesu R13 (magazynowanie). W projektowanych zmianach brak
    wskazania na te kwestie.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


WANG

Komentarz #14653 dodany 2018-11-17 10:55:04

AAA內容物AAA

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024