Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Wrocławski pomysł na smog - zakazy i... polewaczki

Wrocławski pomysł na smog - zakazy i... polewaczki
sm
27.09.2018, o godz. 8:51
czas czytania: około 3 minut
0

Wrocławski Program Antysmogowy zostanie wzbogacony o nowe elementy: zakazy i zachęty. Miasto jeszcze bardziej ograniczy zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, uruchomi program energetyczny, zastosuje turbospalanie i wyśle na ulice... polewaczki.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Niezależnie od zakrojonego na dużą skalę ogólnopolskiego programu “Czyste powietrze” samorządy lokalne prowadzą własne działania w walce ze smogiem. Władze Wrocławia twierdzą, że mają w tym duże osiągnięcia.

– Na początku lat 90. we Wrocławiu było około 80 tys. lokali opalanych węglem. W 2011 r. zostało ich około 33 tys. Szacuje się, że obecnie jest ich około 20 tys. – informują władze miasta. W ramach partnerstwa z Politechniką Wrocławską zostanie przeprowadzona inwentaryzacja pieców w całym mieście. Wyniki mają być znane do końca wiosny w 2019 r.

Program energetyczny i wymiana pieców

Miasto przystąpiło do Programu Energetycznego. Powstanie plan zapotrzebowania w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe we Wrocławiu w latach 2020-2035. Program energetyczny pozwoli m.in. wskazać, w jaki sposób przedsiębiorstwa energetyczne będą musiały dostosować się do rozwoju miasta.

– Obecnie w mieście 53 proc. mieszkań jest ogrzewanych z sieci miejskiej, a 23 proc. z lokalnych kotłowni. To oznacza, że 76 proc. wrocławian ma ogrzewanie, które nie pogarsza jakości powietrza w mieście. Zajmujemy się pozostałymi 24 proc. użytkowników mających indywidualne paleniska – mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

W 2016 r. wymieniono 1512 pieców, w 2017 r. – 1812, a w 2018 planowana jest likwidacja co najmniej 2 tys. pieców. Miasto wspiera mieszkańców w wymianie pieców oferując im dofinansowanie do rachunków w ramach Lokalnego Programu Osłonowego. Otrzymać  można nawet ponad 4 tys. zł dopłaty rocznie.

Turbospalanie daje efekty

Tam, gdzie nie da się zlikwidować pieców węglowych miasto chce stosować tzw. turbospalanie. Chodzi o modernizację kotłów. – To koszt ok. 1500 zł. Efektem jest redukcja spalin o ok. 30 procent – wylicza prof. Jerzy Zwoździak z Uniwersytetu Przyrodniczego. Dodatkowo można stosować tzw. technologie pierwotne i sorbenty (rozwijano te technologie od lat 70. w związku z kwaśnymi opadami w Karkonoszach). – Na 1 tonę wystarczy 20 kg sorbentu i przy zastosowaniu turbo spalania można uzyskać standardy na poziomie Euro 6. Jest więc o co się bić – dodaje profesor.

Na przestrzeni ostatnich lat we Wrocławiu maleje liczba dni ze średniodobowymi przekroczeniami i wysokość przekroczeń też jest coraz mniejsza. W Unii Europejskiej normą jest, że nie powinno być więcej niż 35 takich dni.

– W tym roku do końca września odnotowano 20 takich dni. To jest dwa raz mniej, niż w roku ubiegłym. Gdyby nie było zanieczyszczeń napływowych (to co wpływa do Wrocławia) mielibyśmy tylko 21 dni z przekroczeniami emisji – zaznaczył prezydent.

Miasto pracuje nad likwidacją palenisk indywidualnych, ale efekt będzie odczuwalny za kilka lat da efekt. Inne rozwiązania mogą zadziałać szybciej. Planowane są takie rozwiązania, by w zależności od warunków meteorologicznych i poziomu emisji ze źródeł indywidualnych, ciężki transport przenosić z miasta na obwodnicę.

Ograniczenia dla samochodów

Miasto chce ograniczać wjazd do miasta samochodów ciężarowych powyżej 18 t, 9 t, 3,5 t, uruchomić specjalne korytarze transportowe, skoordynować sygnalizacje świetlne w ramach systemu ITS i obniżać średnie prędkości w strefach ruchu uspokojonego. Gdy jest bardzo silne osiadanie mas powietrza można będzie zastosować wariant taki, jak np. w Paryżu, czyli zakazać wjazdu do miasta samochodom na parzystych lub nieparzystych numerach rejestracyjnych.

– Głównym trucicielem jest węgiel i staramy się go eliminować. Będziemy apelować do marszałka województwa, by zredukować, to co napływa do Wrocławia. Trzecim trucicielem jest komunikacja i już kilka lat temu wprowadziliśmy tzw. śluzy do wjazdów samochodów ciężarowych i te śluzy jeszcze zawęzimy. I będziemy także intensywniej polewać jezdnie – wylicza prezydent.

Źródło: UM Wrocław, Radio Wrocław

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smog i ochrona powietrza
css.php
Copyright © 2024