Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

W polskich miastach powinno być więcej tramwajów

W polskich miastach powinno być więcej tramwajów
13.01.2020, o godz. 9:16
czas czytania: około 2 minut
1

W Białymstoku, Kielcach, Radomiu, Bielsku-Białej i Tarnowie powinny powstać systemy tramwajowe - uważa Instytut Sobieskiego, w którym powstał raport "Tramwaj dla polskich miast”.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Systemy tramwajowe mogą być czynnikiem odnowy urbanistycznej miast i poprawy ich wizerunku – napisano w obszernym opracowaniu, które powołuje się na doświadczenia zagraniczne.

Np. we Francji ustalono, że tramwaj powinien być podstawowym środkiem transportu w ośrodkach liczących od 200 do 500 tys. mieszkańców. Na 24 tej wielkości francuskie miasta tylko w trzech nie ma linii tramwajowych.

W Niemczech tramwaje obsługują blisko 60 ośrodków. Za dolną granicę wielkości miasta, gdzie warto wprowadzać tramwaj, przyjmuje się tam 150 tys. ludności. Są jednak przypadki stosowania tego typu transportu w ośrodkach mniejszych; podobnie jest w Austrii, Szwajcarii, Republice Czeskiej.

Duże miasta nadal bez tramwajów

Na 11 polskich miast między 200 a 500 tys. ludności cztery są pozbawione tramwaju: Lublin, Białystok, Gdynia i Radom. W Gdyni i Lublinie funkcjonuje w zamian sieć trolejbusowa.

W przedziale 150 – 200 tys. znajduje się siedem miast, w tym trzy bez tramwaju. Ostatnio ekspertów zaskoczyły Gliwice, pozbywając się tramwaju. Wśród 17 polskich miast od 90 do 150 tys. mieszkańców w sześciu istnieją sieci tramwajowe.

W raporcie Instytutu Sobieskiego przedstawiono koncepcje nowych sieci transportu szynowego w pięciu miastach. Są one zróżnicowane zależnie od wielkości i struktury przestrzennej miasta bądź aglomeracji.

Najbardziej klasyczne przypadki to Kielce i Radom, dla których zaproponowano po dwie krzyżujące się linie tramwaju miejskiego. W trzech pozostałych ośrodkach trasy miejskie zostają wyprowadzone na linie kolejowe w modelu tramwaju dwusystemowego. W Bielsku-Białej i Tarnowie korzyścią z takiego rozwiązania jest zrównoważenie niesymetrycznego rozmieszczenia głównych źródeł ruchu w mieście. Dla Białegostoku zaproponowano najbardziej rozbudowany układ, oparty o tramwajową linię średnicową, na obu końcach skupiającą wiązki linii promieniowych.

PPP najlepsze dla komunikacji miejskiej?

Autorzy raportu – Agata Kozłowska i dr Łukasz Zaborowski – proponują model partnerstwa publiczno-prywatnego w kontekście możliwości wykorzystania go w projektach budowy systemów tramwajowych.

Partnerstwo publiczno-prywatne jest narzędziem, które pozwala na realizację złożonych przedsięwzięć inwestycyjnych z udziałem prywatnych inwestorów i kapitału. W przypadku projektów  związanych z rewitalizacją, ożywieniem i zwiększeniem funkcjonalności części miast, udział partnera prywatnego, który projektuje, buduje oraz eksploatuje infrastrukturę, stanowi pod wieloma względami wartość dodaną – argumentują.

Źródło: Kurier PAP

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Jacek Tramwajarz

Komentarz #40147 dodany 2020-02-03 23:43:16

Kto śledzi literaturę fachową to wie, że transport szynowy coraz mniej ma korzyści w stosunku do pojemnych autobusów elektrycznych i/lub trolejbusów wyposażonych dodatkowo w baterie. Zapewniają bardziej częstotliwe i elastyczne połaczenia, są mniej uciążliwe i dobrze radzą sobie pod względem niezawodności i czasu podróży, pod warunkiem, ze na odcinkach śródmiejskich są pasy wydzielone dla nich i dla niektórych innych typów pojazdów. Klasyczny tramwaj przegrywa, ale szynowce mają jeszcze sens ekonomiczny i funkcjonalny gdy obsługują tzw. lekką kolej miejską i aglomeracyjną (sieć dwusystemowa: kolei i szybkiego tramwaju, z pojemniejszym taborem i rzadziej rozmieszczonymi przystankami, co umozliwia rozwinięcie większej prędkości). Inne rozwiązanie o pewnych walorach, głównie dla turystów to sieć tramwajowa w historycznych centrach miast - jednak niekoniecznie z siecią trakcyjną, a np. pojazdy zabytkowe wyposażone w baterie ładowane w kilku punktach miasta.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024