Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Kaucja za olej silnikowy. Nowy podatek ma pomóc w walce z szarą strefą zużytych olejów

Kaucja za olej silnikowy. Nowy podatek ma pomóc w walce z szarą strefą zużytych olejów
jwo
31.07.2020, o godz. 8:38
czas czytania: około 5 minut
5

Ministerstwo Rozwoju chce wprowadzić ustawę, która ma walczyć z handlem przepracowanymi olejami silnikowymi. Kierowcy przy zakupie nowego oleju będą musieli zapłacić kaucję, a przychody z tego tytułu zasilą budżet państwa i walkę z szarą strefą.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Ograniczenie nielegalnego spalania zużytych olejów, co poprawi jakość powietrza; uszczelnienie systemu zagospodarowania olejów odpadowych; zmniejszenie skali szarej strefy w branży olejowej, co zwiększy wpływy do budżetu państwa – takie mają być efekty nowych przepisów dot. gospodarki zużytymi olejami.

Projekt zmiany ustawy w tej sprawie opisany jest w raporcie „Gospodarka olejami zużytymi – założenia reformy i propozycja ustawy”.

Projekt powstał we współpracy: Inicjatywy ONZ – UN Global Compact Network Poland (GCNP); administracji rządowej – ministerstw rozwoju, klimatu oraz finansów; URE; organizacji pozarządowych – Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój” oraz przedstawicieli branży paliwowej zrzeszonych w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Gospodarka zużytymi olejami – proponowane zmiany

Planowane zmiany to m.in.:

  • utworzenie ogólnokrajowego systemu zbiórki olejów zużytych. Przyczyni się on bezpośrednio do zwiększenia poziomu odzysku olejów zużytych, a tym samym zlikwiduje zjawisko szkodliwego spalania.
  • wprowadzenie opłaty depozytowej, która stworzy efektywną zachętę do przekazywania zużytych olejów do uprawnionych podmiotów. Będzie ona podstawowym mechanizmem stymulującym do racjonalnego i bezpiecznego dla środowiska gospodarowania tymi substancjami.

Potrzeba nowych regulacji wynika z tego, że Polska od lat znajduje się w czołówce krajów UE z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. Jest to często efekt spalania, przy ogrzewaniu budynków, złej jakości paliw, których wykorzystywanie w tym celu jest nielegalne, ale tańsze. Jednym z przykładów są oleje odpadowe – pozostałość po zużytych olejach silnikowych – tłumaczy resort.

Od nowego roku mogą pojawić się kaucje przy zakupie oleju silnikowego

Jest to relatywnie tani i dostępny odpad, często niewłaściwie wykorzystany jako paliwo o wysokiej wartości energetycznej. Pomimo przepisów o regeneracji lub utylizacji, spalanych jest rocznie kilkadziesiąt do 100 tys. ton olejów w niezgodnych z przepisami instalacjach grzewczych. Towarzyszy temu emisja bardzo toksycznych substancji.

Według diagnozy Ministerstwa Rozwoju coroczna strata budżetu państwa wyliczona na ok. 150 mln zł, a powstająca wskutek braku zapłaty opłaty produktowej, VAT, CIT, może być wysoce niedoszacowana. Do tego należy doliczyć straty z nieodprowadzonej akcyzy z tytułu nielegalnego użycia olejów odpadowych jako paliw opałowych, na poziomie ok. 182,2 mln zł.

Do tego dochodzą straty finansowe wynikające z zaburzenia konkurencji, a co za tym idzie spadku sprzedaży olejów smarowych przez legalnych przedsiębiorców, którzy nie mogą konkurować z tanią konkurencją unikającą bezprawnie zapłaty danin publicznych.

Szara strefa i niekontrolowane spalanie olejów mają się dobrze

W naszym kraju od lat identyfikowane są nieprawidłowości na rynku olejów smarowych i powiązanym z nim rynku olejów odpadowych, co udokumentowane jest zarówno w raportach instytucji państwowych, jak i w licznych publikacjach prasowych, materiałach służb celnych i innych. Niekontrolowane spalanie olejów odpadowych, wraz z innymi nośnikami energii, przyczynia się do tego, że w licznych częściach kraju, a szczególnie na południu Polski, mamy do czynienia z emisją niebezpiecznych związków – pisze ministerstwo.

Według najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego polski rynek olejów smarowych osiągnął w 2019 r. wielkość 226 448 ton. Oficjalnie gospodarka naszego kraju zużywa znacznie mniej olejów silnikowych i przemysłowych niż wskazywać by na to mógł sam tylko potencjał tkwiący we wzroście gospodarczym.

– Nielegalne używanie olejów odpadowych jako olejów opałowych – niezależnie od szkód dla środowiska i zdrowia ludzi – przekłada się także na wymierne straty podatkowe m.in. z tytułu nieodprowadzonej akcyzy. Projekt ustawy w tej sprawie czeka teraz na zgłoszenie do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów – mówi Jadwiga Emilewicz, wicepremier i minister rozwoju.

Na kwestię strat dla budżetu państwa zwraca również uwagę Magdalena Rzeczkowska, Sekretarz Stanu i Szefowa Krajowej Administracji Skarbowej: – „MF i KAS aktywnie uczestniczą w pracach nad nowelizacją ustawy o odpadach. Ograniczymy tym samym niezgodne z prawem praktyki i zmniejszymy zanieczyszczenie środowiska naturalnego. A w konsekwencji zwiększą się wpływy do budżetu z tytułu należności podatkowych deklarowanych przez podmioty zajmujące się gospodarowaniem odpadami.”

– Wysokie stężenie pyłu zawieszonego PM2,5 i PM10 czy benzopirenu w powietrzu jest jedną z przyczyn wielu dolegliwości, przewlekłych i ciężkich chorób. Niestety, w Polsce miejsc z zanieczyszczonym powietrzem jest nadal stosunkowo dużo – zaznacza w raporcie Michał Kurtyka, minister klimatu.

I dodaje: – W ostatnim czasie w Ministerstwie Klimatu odbyliśmy szereg spotkań z resortami rozwoju i finansów, przedstawicielami GCNP oraz przedstawicielami branży olejowej w celu wypracowania wspólnej koncepcji zmian przepisów dotyczących gospodarowania olejami odpadowymi. W efekcie tych działań powstał projekt zmiany ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Serdecznie dziękuję za podjęcie inicjatywy w ramach Programów „SDG11 Zrównoważone Miasta” oraz „Przeciwdziałanie Szarej Strefie w Polsce”, prowadzonych przez GCNP”.

– Udział szarej strefy w branży olejowej jesteśmy w stanie oszacować, bazując na danych makroekonomicznych. Wiemy z nich, że problem narasta od dekad. W latach 2005–2019 polska gospodarka powiększyła się dwukrotnie, z 306 mld USD w 2005 roku do ponad 609 mld w 2019 roku. W tym samym okresie liczba samochodów w Polsce wzrosła z 17 mln do ponad 30 mln. Natomiast wzrost rynku paliw w tym czasie to zaledwie 57% – pisze we wstępie raportu Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Prezes Rady GCNP.

Różnica pomiędzy rzeczywistą wielkością rynku paliw – wynikającą z liczby samochodów i wielkości gospodarki – a tą oficjalnie podawaną, wskazuje na rozmiar szarej strefy w branży paliwowej i olejowej. Raport regulacyjny dla zużytych olejów jest kontynuacją działań, które ograniczają tę szarą strefę.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (5)


He heszek

Komentarz #79408 dodany 2020-07-31 08:54:01

Najwidoczniej Pani Emilewicz nie ma zielonego pojęcia jak ten system jest zorganizowany obecnie i jakie restrykcje na nim panują oraz kontrole ( BDO, SENT )


CYKLISTA

Komentarz #80294 dodany 2020-08-03 14:33:34

Arcyciekawe. "Ceny wzrosną o 10-15%" a mnie wychodzi że wzrosną o 70 - 80%. Kolejne - wysyłkowa sprzedaź olejów i preparatów smarowych umrze śmiercią naturalną. Następne - oleje silnikowe i przekładniowe ZNIKNĄ z półek sklepów - nie wyobrażam sobie aby taki sklepik bez odpowiedniego zaplecza gromadził zużyte oleje z zabez;pieczeniem dojazdu dla ODBIERAJĄCEGO ODPAD... Najciekawsze - aktualnie obowiązujące PRAWO ZABRANIA WRĘCZ zbiórkę olejów przepracowanych przez sprzedających - PRAWO wyznaczyło KTO MA TO PRAWO. No i najprzekomiczniejsze - "olej podlegający odzyskowi, olej podlegający recyclingowi" = określić to może WYŁĄCZNIE przerabiający owe oleje = RAFINERIE. No i ZA TO PŁACI SIĘ firmom WYDAJĄCYM TAKIE DOKUMENTY. No cóż - NIGDY KRETYNÓW na Wiejskiej nie brakowało - dzisiaj to nawet jest PRZESYT.


Ja

Komentarz #86884 dodany 2020-09-01 20:13:00

Już dawno o większej głupocie nie słyszałem ! Ceny wzrosną drastycznie, wymieniając olej w swoim kilku letnim aucie , mając własny garaż z kanałem będę musiał umówić się z serwisem, zapłacić dodatkowo, bo kto zużyty olej odbierze !!?? Mała stacyjka na wsi ?? Kto zbada ten zwracany olej - zdam trochę jakiejś mazi z wodą ! Walimy wprost - plusy rosną - trzeba komuś zabrać !! Wygrane wybory i hulaj dusza !


icek

Komentarz #104968 dodany 2020-11-15 21:50:34

A co z autami które fabrycznie spalają olej, jak to rozliczycie


alexy

Komentarz #104969 dodany 2020-11-15 21:53:28

Złodziejowanie pełną gęba .Ale tak to jest jak do władzy dorwą się niekompetentni karierowicze i roztrwonią podatki .Później trzeba jakość dziury połatać a najlepiej i najłatwiej okraść jeszcze bardziej obywatela. Bo słowo podatek to tylko wyświechtana przykrywka.

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024