W Gdańsku otwarto drugą nitkę wiaduktu

W Gdańsku otwarto drugą nitkę wiaduktu
PAP
02.02.2021, o godz. 9:51
czas czytania: około 2 minut
0

W piątkowe popołudnie, 28 stycznia została otwarta druga nitka wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku. Ruch po nowej jezdni odbywa się w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Całkowite zakończenie inwestycji, która opiewa na 165 mln zł i obejmuje też przebudowę okolicznego układu drogowego, powinno nastąpić w połowie roku.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Wiadukt Biskupia Górka to jeden z newralgicznych obiektów inżynieryjnych w centrum Gdańska, w ciągu drogi krajowej 91, dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu). Każdego dnia przejeżdża przez niego ok. 50 tys. aut. Biegnie on m.in. nad torami kolejowymi prowadzącymi z południa kraju do Trójmiasta i łączy południowe dzielnice Gdańska z centrum miasta. Służy też podróżnym udającym się z południowej części Pomorza i kraju do Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Funkcjonujący przez wiele lat dotychczasowy wiadukt miał zbyt małą przepustowość, co – w połączeniu z niedostosowanymi do potrzeb rozwiązaniami drogowymi – sprawiało, że w jego okolicach często tworzyły się korki. W marcu 2018 r. ruszyła budowa nowego obiektu, mającego poprawić przepustowość i płynność ruchu samochodów.

Na wiadukt składają się dwie nitki. Prawa jezdnia została oddana do użytku w sierpniu 2019 r. W piątek (29 stycznia) przed popołudniowym szczytem komunikacyjnym odbyło się uroczyste otwarcie ruchu na jezdni w kierunku Pruszcza Gdańskiego. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, jej zastępca Alan Aleksandrowicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Włodzimierz Bartosiewicz, a także przedstawiciele firmy Budimex – wykonawcy robót.

„To jeszcze nie jest koniec inwestycji, ale dzisiaj otwierając drugą nitkę, uruchamiamy ten najbardziej wrażliwy fragment. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia” –  mówiła podczas ceremonii otwarcia Aleksandra Dulkiewicz.

Nowy wiadukt oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone zostały pomosty – osobne dla każdej z jezdni – składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą.

Inwestycja objęła też przebudowę układu drogowego w ciągu głównej arterii Trójmiasta, jaką jest Trakt Św. Wojciecha, budowę estakady dojazdowej wraz z murami oporowymi, przyległego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, mostu nad Kanałem Raduni, przebudowę dróg dojazdowych, elementów infrastruktury kolejowej oraz budowę wielopoziomowego parkingu typu Park&Ride.

Obecnie trwają jeszcze prace wykończeniowe związane m.in. z układaniem nawierzchni drogowych, chodników, nasadzeniem zieleni. Do zrealizowania pozostają także roboty w sąsiedztwie odkrytych w trakcie budowy zabytków, w tym XVII-wiecznych murów i tuneli warownych pod wiaduktem i obok parkingu.

Jeśli tempo prac zostanie utrzymane, w pełnym zakresie wiadukt Biskupia Górka udostępniony będzie w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest otwarcie przejazdu przez mostu nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak. Koszt inwestycji to ok. 165 mln złotych, z czego prawie 117 zł pozyskano w funduszy unijnych.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2025