Reklama

ad1a GreenPlaner [12.11-21.11.24]

Kraków: Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu do końca roku

Kraków: Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu do końca roku
PAP/dom
12.01.2022, o godz. 13:41
czas czytania: około 2 minut
0

Pod koniec tego roku zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu w Krakowie – zapowiedział Zarząd Transportu Publicznego. Minimalny jej obszar będzie ograniczony tzw. drugą obwodnicą. W lutym urzędnicy przedstawią kilka wariantów wprowadzenia strefy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Jak przekazał Sebastian Kowal z ZTP, konieczność wyznaczenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wynika z obowiązującego Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski. Wskazuje on minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić strefę w stolicy regionu w 2022 r. To obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą.

Program sugeruje także, jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach jej obowiązywania.

– Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu – wskazał Kowal.

Według niego w lutym ZTP będzie chciał przedstawić kilka wariantów wprowadzenia SCT. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej w ramach konsultacji zaplanowanych na marzec i kwiecień.

– Pokażą one nam, jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. Oczywiście, w ramach konsultacji, mieszkańcy będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim okresie czasu i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć – ocenili przedstawiciele ZTP.

Zgodnie z planami, w czerwcu projekt uchwały w tej sprawie, zawierający założenia wypracowane podczas konsultacji, warsztatów i komisjach Rady Miasta Krakowa zostanie skierowany pod obrady miejskich radnych. Strefa Czystego Transportu powinna zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.

Jak przypomnieli urzędnicy, SCT nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować, co oznacza zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadził w 2019 r. innowacyjne pomiary rzeczywistej emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się po ulicach. Pokazały one, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Są to kilkunastoletnie lub starsze diesle. Obecnie wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzane są ponowne badania.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024