Większy nadzór nad samorządami
Reforma finansów publicznych realizowana jest bez przekonania, wolno i niekonsekwentnie. Po grudniowej nowelizacji ustawy o finansach publicznych, wprowadzającej ważne, ale ograniczone zmiany procedur gospodarowania środkami publicznymi, obserwujemy kolejną fazę prac nad reformą.
Ich efektem są opublikowane przez Ministerstwo Finansów projekty dwóch ustaw: nowej ustawy o finansach publicznych oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, której tytuł jest zresztą nieadekwatny do jej faktycznej treści.
Zaproponowane w projekcie nowej ustawy rozwiązania w wielu istotnych kwestiach idą znacznie dalej niż postanowienia grudniowej nowelizacji. Jednak wiele problemów nadal pozostaje nierozwiązanych. Wycofano się już z wcześniejszych ważnych deklaracji, z góry rezygnując z bardziej pryncypialnego podejścia tam, gdzie byłoby to akurat potrzebne.
Obszarem, w którym omawiane projekty zawierają najwięcej nowości, jest kwestia form organizacyjnych, w jakich mają działać instytucje wykonujące zadania publiczne. Projekt ustawy o finansach publicznych przewiduje tu likwidację gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych oraz rachunków dochodów własnych jednostek budżetowych, zniesienie samorządowych funduszy celowych, pozbawienie państwowych funduszy celowych osobowości prawnej oraz ustanowienie agencji wykonawczych, które mają być osobami prawnymi, powoływanymi ustawowo dla realizacji zadań publicznych (p...