Problemy z zagospodarowaniem pojazdów wycofanych z eksploatacji
Zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy klasyfikowane są w katalogu odpadów (ustalony rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2001 r. DzU nr 112, poz. 1206) w grupie 16 odpadów nieujętych w innych grupach. Mimo iż nie zostały uwzględnione w grupie 20 odpadów komunalnych, to jednak występują również w nich.
Wyeksploatowane pojazdy z cieczami (paliwem, olejami, płynami: hamulcowym, chłodniczym, ze spryskiwaczy) i innymi elementami niebezpiecznymi (akumulatorami, katalizatorami, filtrami, okładzinami hamulcowymi itp.) są odpadami niebezpiecznymi.
Obowiązkiem właściciela zużytego pojazdu jest przekazanie go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów.
Przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany do przekazania wszystkich zebranych samochodów do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu. Ten natomiast musi zapewnić spełnienie przez nią minimalnych wymagań, określonych przez ministra gospodarki w rozporządzeniu z 2005 r. (DzU nr 143, poz. 1206), które gwarantują zabezpieczenie środowiska przed negatywnym wpływem operacji i działań prowadzonych na stacji. Obejmują one m.in.: ogrodzenie stacji, wyposażenie w separator substancji ropopochodnych, wyodrębnienie sektorów, w których dokonywane są poszczególne operacje i odpowiednie ich wyposażenie.
W Wielkopolsce, na koniec 2008 r. n...