Gmina jako regulator przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego powinna w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków jasno określić standardy charakteryzujące poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo. Podstawą ustaleń wartości wskaźników w odniesieniu do odpowiednich standardów mogą być wyniki benchmarkingu.
Benchmarking prowadzi się dla reprezentatywnych grup firm, wybranych z uwzględnieniem ich specyficznych cech, cech układów technicznych, które eksploatują, oraz cech rynku, na którym te firmy działają. Wartości wskaźników powinny być wyznaczane na podstawie danych pozyskiwanych z eksploatacji. Za utrzymywanie wysokiego poziomu usług, dokumentowanego określonymi wskaźnikami, przedsiębiorstwo powinno mieć zapewnione odpowiednie przychody, natomiast w przypadku poziomu mniejszego od przyjętego w umowie – ponosić stosowne kary.
Polski wariant
W styczniu Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” zakończyła roczne prace dotyczące wdrożenia krajowego systemu benchmarkingu przedsiębiorstw wod-kan. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez Izbę, projekt opracowała grupa robocza, składająca się z przedstawicieli firm wod-kan, świata nauki oraz specjalistycznych firm konsultingowych. W wyniku zakończenia realizacji prac stworzono system umożliwiający obiektywne porównywanie efektywności działalności przedsiębiorstw z bra...