W przypadku usuwania drzew, będących we władaniu zarządu spółdzielni mieszkaniowych, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. Jeśli jej nie ma, usunięcie drzew z terenów spółdzielni mieszkaniowych może być bardzo trudne i uniemożliwiać dalsze skuteczne prowadzenie postępowania administracyjnego w tym zakresie.
Właściwe gospodarowanie drzewami wchodzącymi w skład zieleni miejskiej wymaga zachowania dużej rozwagi zarówno ze strony właścicieli nieruchomości, na których one się znajdują, jak i organów administracji wydających na podstawie art. 83 ust. 1 i 2 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) zezwolenia w przedmiocie ich usunięcia. Jednym z wymogów formalnych, mających służyć realizacji tego celu, jest wynikająca z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody konieczność uzyskania na takie działanie zgody właściciela nieruchomości.
Współwłaściciele nieruchomości
Z obowiązku tego zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1a tego aktu prawnego zwolnieni są jedynie użytkownicy nieruchomości, mający zamiar usunąć drzewa lub krzewy z terenu nieruchomości, stanowiącej przedmiot użytkowania wieczystego. Nieruchomości, na których rosną drzewa, mogą jednak stanowić również przedmiot współwłasności kilku osób, czego klasycznym przykładem są ...