Gore: innowacje, patenty i uczciwość
Z Lotharem A. Deyerlingiem, Project Managerem z przedsiębiorstwa GORE, rozmawia Agnieszka Spodzieja, Waste Department Director z firmy EQUIPO
Naszą rozmowę zacznę od podziękowania za to, że znalazł Pan czas dla mnie i naszych czytelników, aby opowiedzieć nam o firmie GORE i jej innowacyjności w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Przede wszystkim chciałabym prosić o scharakteryzowanie firmy GORE i określenie, jaką funkcję Pan w niej pełni?
Dziękuję bardzo za zaproszenie mnie do udzielenia wywiadu w ramach cyklu Państwa artykułów. Jest to dla mnie duże wyróżnienie.
Firma powstała w 1958 r., gdy Bill i Vieve Gore zaczęli badać potencjał wykorzystania polimerów fluorowęglowych, a szczególnie politetrafluoroetylenu (ePTFE). W ciągu pierwszych dwunastu lat swojej działalności GORE wytwarzało przewody i kable, które były tak wytrwałe i niezawodne, że zaczęto je stosować podczas misji kosmicznych, a przedsiębiorstwo stało się rozpoznawalną marką na całym Świecie.
Obecnie GORE posiada siedzibę w Newark, Delaware USA. Firma zatrudnia ok. 10 000 osób, pracujących w 45 lokalizacjach na całym Świecie. Roczne jej przychody wynoszą 3 mld dol. Fluoropolimer GORE wykorzystywany jest w przemyśle, elektronice nowej generacji, produktach medycznych oraz stosuje się go do wytwarzania wysokiej jakości tkanin. Ponadto opatentowany ePTFE używany jest w gospodarce odpadami w zakresie biostabilizacji i kompostowania odpadów organicznych oraz suszenia odpadów.
GORE wielokrotnie wymieniano wśród 100 najlepszych pracodawców w Ameryce, a sukces firmy jest bezpośrednio związany z jej kulturą, opartą na przekonaniu, że każdy człowiek ma wrodzoną chęć do realizowania własnego potencjału. Dzięki temu angażujemy się w tworzenie miejsca pracy przyjaznego dla wzrostu kreatywności oraz dającego możliwość realizowania własnego potencjału przy jednoczesnym poczuciu pracy zespołowej. Jako pracownicy GORE jesteśmy dumni, że stanowimy część silnego międzynarodowego przedsiębiorstwa.
Choć firma GORE jest najbardziej znana ze swoich tkanin GORE-TEX?, to wszystkie produkty GORE wyróżniają się na swoich rynkach, gdyż pod względem doświadczenia i zaawansowania technologicznego w dziedzinie fluoropolimerów przedsiębiorstwo nie ma sobie równych.
Dołączyłem do zespołu w 1992 r. i wtedy też rozpocząłem pracę w Monachium w dziale Gospodarki Odpadami Komunalnymi wraz z Richardem Leckenwalterem i Amborsem Bauerem, którzy do dziś pracują w centrali firmy. Ja natomiast w zasadzie od początku byłem zaangażowany w pracę jako kierownik projektów na terenie Europy i na Środkowym Wschodzie, a także rozpocząłem działalność w Ameryce Północnej.
Za co najbardziej ceni Pan GORE? Co według Pana sprawiło, że firma istnieje na rynku od tak długiego czasu i świetnie sobie radzi?
Jest wiele niesamowitych rzeczy, które doceniam w naszym przedsiębiorstwie. Kultura, innowacje, patenty, uczciwość? Nasz założyciel, Bill Gore, stworzył cztery główne zasady, które są ważne dla wszystkich naszych pracowników: wolność, zaangażowanie, uczciwość oraz zasada konsultowania się przy podejmowaniu ryzykownych decyzji. Wolność oznacza, że każdy pracownik powinien mieć możliwość pracy i rozwoju swoich umiejętności w zakresie własnego pola działania. Praca odbywa się w grupach projektowych, zadaniowych i zespołach funkcjonalnych. Zobowiązaniami są nasze słowa i nasze obietnice. Każdy zasługuje na traktowanie fair ? zasady tej przestrzegamy zarówno wewnątrz GORE, jak i oczywiście w stosunku do naszych Partnerów oraz Klientów. Zasada konsultowania się przy podejmowaniu ryzykownych decyzji pozwala na rozważne angażowanie się w poszczególne przedsięwzięcia. To tak, jakby porównać firmę do statku. Każdy pracownik na pokładzie może próbować nowych rzeczy, dopóki skutki potencjalnej awarii nie zaszkodzą długoterminowym planom i reputacji przedsiębiorstwa. Projekty źle rokujące są porównywalne do wiercenia otworów w kadłubie statku: jest to tolerowane do momentu, kiedy następuje to powyżej poziomu zanurzenia. Wszystko to
z mojego punktu widzenia prowadzi do zrównoważonego rozwoju, choć termin ten obecnie jest często nadużywany. Tylko wtedy, gdy np. Klienci faktycznie ponownie inwestują w technologię, długoterminowy biznes będzie stabilny. Trwałe relacje są tym, na co stawiamy w kontaktach z partnerami, a to dodatkowo wyróżnia nasze przedsiębiorstwo na tle innych. Nie składamy pustych obietnic, których celem byłoby zdobycie prawa do realizacji projektu. Jednym z naszych celów jest integralność produktu. Jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub jeżeli coś wykracza poza nasze kompetencje, to sprawdzamy, czy uda się zadanie wykonać, czy nie. Długoletnie doświadczenie w produkcji membran to odpowiedź na pytanie, co jest sekretem tego, że firma GORE przez tak długi czas istnienia na rynku nie została zaangażowana w ?zmianę nazw spółek czy inwestorów?. Takich samych kompetencji oczekujemy od naszych partnerów, reprezentujących nas w poszczególnych krajach. Nie mamy ich wielu, ale cechuje ich solidność i rzetelność. Rozwój to gwarancja długiej obecności na rynku branży komunalnej.
W drugiej części naszej rozmowy, która ukaże się w przyszłym wydaniu, skoncentrujemy się na właściwościach membrany, które powodują, że znalazła ona swoje zastosowanie w branży odpadów komunalnych.
EQUIPO
ul. Karolewska 38/40
90-561 Łódź
tel.: 0048 42 235 28 33
fax: 0048 42 235 28 24
[email protected]
www.equipo-solutions.pl