Ustawowe cele na dalszym planie
W myśl nowych regulacji Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2012 r. poz. 391, z późn. zm. ? u.c.p.g.) do 1 lipca 2013 r. wszystkie gminy w Polsce miały rozstrzygnąć przetargi na odbiór lub na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących od właścicieli nieruchomości i podpisać umowy z wykonawcami. Większość postępowań już rozstrzygnięto, czas więc na pewne podsumowania.
Podsumowując tę pierwszą turę przetargów warto spróbować odpowiedzieć na pytania: na ile sprawdziły się przewidywania sprzed roku, dotyczące trudności, z jakimi będą musiały zmierzyć się gminy organizujące tego typu przetargi.
Opis przedmiotu zamówienia
Z uwagi na radykalną zmianę systemu gospodarowania odpadami, w tym wprowadzenie obowiązku kierowania zmieszanych odpadów komunalnych do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) czy wymogu selektywnej zbiórki ?u źródła?, oczywiste było, że dokonanie przez gminy opisu przedmiotu zamówienia w omawianym zakresie nie będzie zadaniem łatwym. Jak się jednak okazało w praktyce, kwestia ta wręcz przerosła niektóre samorządy. Problem dotyczył przede wszystkim tych gmin, które ? mimo stosunkowo długiego okresu przejściowego ? nie przygotowały się wcześniej do opisu przedmiotu zamówienia poprzez pozyskanie danych z rynku od przedsiębiorców operujących na ich terenie i analizę dotychczasowego systemu gospodarowania odpadami ...