Gminy w drodze do czyszczenia
Mimo wprowadzanych nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przepisy nie upowszechniły w Polsce dbania o stan sanitarny pojemników na odpady komunalne. Część miast i gmin wprowadza jednak własne standardy. Z jakim skutkiem?
Czyszczenie i dezynfekowanie pojemników na odpady komunalne pozwala zapobiegać rozwojowi drobnoustrojów i niwelować nieprzyjemne zapachy. To szczególnie istotne w okresie letnim, kiedy wysokie temperatury powodują szybszy rozkład odpadów organicznych.
Obowiązek czy nie?
Zapis dotyczący dbania o stan sanitarny pojemników na odpady pojawia się w Ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.), ale jest on dość ogólny i mówi, że obowiązkiem tym obarczony jest właściciel nieruchomości. A jak to wygląda w praktyce? W nowelizacji ustawy w 2013 r. przyjęto, że rada gminy musi uchwalić regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie i to w tym dokumencie powinny być uregulowane kwestie związane z pojemnikami na odpady. W regulaminach powinno się więc ustalać ich wielkość, sposób rozmieszczenia i częstotliwość opróżniania, a także doprecyzować wątek dotyczący dbania o ich odpowiedni stan sanitarny. Regulamin powinien konkretnie określać, kto jest odpowiedzialny w tym zakresie i w jaki sposób powinien zajmować się pojemnikami.
Jeśli jednak dana gmina nie wyposaża mieszkańców w pojemniki, to ? jak tł...