W ostatnim numerze ?Wodociągów-Kanalizacji? opublikowano artykuł poruszający kwestię konstruowania przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne cenników opłat, a dokładniej: opisujący najczęściej kwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozycje umieszczane w cennikach.

Z doświadczenia wynika, że analiza prawidłowości nakładania poszczególnych opłat przewidzianych w cenniku (czy raczej: wynik tej analizy) wywołuje zazwyczaj sprzeciw przedsiębiorstwa i poczucie niesprawiedliwego przerzucania na nie ciężaru ponoszenia kosztów wielu usług. Warto przypomnieć, że na liście kwestionowanych przez UOKiK opłat znajdują się m.in. opłaty nakładane przez przedsiębiorstwa w związku z przyłączeniem nieruchomości do sieci, udziałem właścicieli nieruchomości w finansowaniu budowy sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej czy też związane z koniecznością wymiany wodomierza głównego lub odcięcia/ponownego uruchomienia przyłącza. Już pobieżna analiza kwestionowanych opłat wskazuje, że zakazy nakładania opłat dotyczą większości z usług świadczonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, w tym również takich, których konieczność wykonania powstała w związku z działaniami odbiorcy usług. Problem ten wydaje się szczególnie widoczny wtedy, kiedy możemy mówić o celowym, zawinionym działaniu odbiorcy usług na szkodę przedsiębiorstwa wod-kan. Nie dziwi więc sprzeciw przedsiębiorców, którzy muszą ponosić konsekwencje niefrasobliwości swoich ...