Zakład przetwarzania czy organizacja odzysku?
Pytanie to należałoby rozwinąć ? kto jest odpowiedzialny za obecną, krytyczną sytuację na rynku zbierania i przetwarzania?
Zapisy nowej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r., doprowadzą do wyeliminowania części nieuczciwych praktyk. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ trzy fundamentalne zmiany wejdą w życie dopiero w kolejnych latach. Po pierwsze, chodzi o wprowadzenie standardów przetwarzania, które zaczną obowiązywać od 2017 r. Po drugie, zewnętrzne audyty zakładów przetwarzania i organizacji, które zgodnie z informacją z Ministerstwa Środowiska, odbędą się dopiero w 2018 r (audyt za 2017 r.). Po trzecie, nowy podział na sześć grup sprzętu, który uprawomocni się w 2018 r., a który wymusi finansowanie odpowiednich grup technologicznych i wyeliminuje sytuacje, w których kosztowniejsze frakcje zastępuje się tańszymi, czyli np. obowiązki wprowadzającego lodówki są wypełniane dzięki pralkom.
Nowa ustawa w znacznym stopniu rozwiąże problemy rynku dotyczące prawidłowości przetwarzania i raportowania. Brakuje jednak rozwiązań odnośnie organizacji odzysku, które stanowią ogniwo wskazywane najczęściej jako źródło nieprawidłowości w systemie. Oto dwie propozycje, które mogą to zmienić.
Wariant 1.
Likwidacja organizacji odzysku. U podstaw tego rozwiązania leży przekonanie, że konkurencja pomiędzy organizacjami...