Jak zadbać o nawierzchnię dróg lokalnych: Cz. I
Łączna długość dróg w Polsce wynosi ponad 415 tys. km, z czego ponad 367 tys. km to drogi gminne i powiatowe, co oznacza, że stanowią one aż 88,5% całkowitej ilości dróg1. Aby były jak najlepiej utrzymane, należy zarówno rzetelnie oceniać ich stan, jak i odpowiednio dobierać technologię naprawy lub budowy.
Pomimo że autostrady i drogi szybkiego ruchu przenoszą jedynie kilka procent całkowitego ruchu, to główny ciężar inwestycyjny w naszym kraju położony jest na tych właśnie kategoriach dróg. Drogi lokalne ? gminne i powiatowe ? są natomiast niedofinansowane, co widać w statystykach: ponad 41% stanowią tu drogi o nawierzchni nieulepszonej i gruntowej. Przy ograniczonych środkach należy tym bardziej dbać o ich optymalne wydawanie. Technologia budowy czy naprawy winna być wybrana adekwatnie do bieżących potrzeb i możliwości, ale również powinna uwzględniać przyszłe wymogi, np. wynikające ze wzrostu natężenia ruchu pojazdów.
W cyklu artykułów w kolejnych wydaniach ?Przeglądu Komunalnego? przedstawione zostaną uporządkowane wybrane technologie predestynowane dla dróg lokalnych, a także omówiony zostanie optymalny zakres ich wykorzystania. Nowe technologie dają nam bowiem dużo możliwości. Dzięki zmianom w procesie produkcji i specjalnym dodatkom, np. miału gumowego, tworzone są nawierzchnie, które można ?spersonalizować? do potrzeb danej jednostki organizacyjnej. Dodatkowo najczęściej są to technologie tańsze od tradycyjnych.