Potrzeba rzetelnych badań nad smogiem (część II)
Przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych podejmujący w swych badaniach problem smogu są podzieleni, jeśli chodzi o diagnozę źródeł tego zjawiska atmosferycznego i metody pomiaru stężenia pyłów w powietrzu.
Istotne jest to, w jakiej mierze za niską emisję i powstający smog jest odpowiedzialny transport indywidualny i transport publiczny. Czy skutecznym sposobem walki ze smogiem jest wprowadzanie bezpłatnej komunikacji miejskiej?
Wyniki raportu NIK
Zgodnie z raportem Najwyższej Izby Kontroli (?Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami?, raport pokontrolny NIK, LKR-4101-007-00/2014), za smog w skali całego kraju odpowiedzialne są głównie piece grzewcze w gospodarstwach indywidualnych, czyli tzw. niska emisja. Według kontrolerów NIK-u, niska emisja generuje od 82 do 92,3% smogu. Zanieczyszczenia komunikacyjne stanowią 5,4-7% smogu, zaś przemysł emituje zanieczyszczenia generujące 1,8-9% smogu. W raporcie podkreślono, że o ile w latach 2007-2008 jako główne przyczyny zanieczyszczenia powietrza pyłem PM10 wskazywano kilka czynników, tak w ostatnim okresie (2009-2012) można zaobserwować, że dominującą przyczyną tego rodzaju zanieczyszczeń była tzw. niska emisja. Pozostałymi, lecz znacznie mniej istotnymi przyczynami były zanieczyszczenia komunikacyjne oraz zanieczyszczenia przemysłowe. Podobne relacje występują w odniesieniu do przyczyn zanieczyszczenia powietrza benzo(a)pirenem ? B(a)P. W latach 2007-2012 zan...