Transport niskoemisyjny wyzwaniem naszych czasów
Obecnie głównie mówi się o elektromobilności, jednak wcale nie jest pewne, że przyszła mobilność będzie oparta wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Inne technologie napędu także stwarzają duży potencjał w zakresie czystej mobilności, choćby wolne od paliw kopalnych paliwo ciekłe HVO100.
W produkcyjnej części transportu drogowego UE zatrudnionych jest 11% pracowników przemysłu wytwórczego, co generuje 7% unijnego PKB. Niemały udział w tym sektorze ma także Polska z licznymi zakładami produkującymi pojazdy i podzespoły, a przede wszystkim z transportem ładunków. Warto utrzymać tę mocną pozycję w inicjowaniu nowych technologii na światowym rynku.
Konieczna modernizacja samochodów
Przyszły przełom technologiczny w zakresie działania baterii zależy od badań i rozwoju. Może on nastąpić nie tylko w bateryjnych pojazdach elektrycznych, lecz również w dziedzinie paliw stosowanych w silnikach spalinowych lub ogniwach paliwowych. Przyjazne dla klimatu paliwo HVO100 jest już szeroko stosowane w Szwecji. Dostępne mogą się stać również nowe rodzaje paliwa, takie jak paliwa syntetyczne lub wodór, które mogą być produkowane po akceptowalnej cenie z nadwyżki energii elektrycznej dostępnej w coraz większych ilościach dzięki stałemu rozwojowi odnawialnych źródeł energii. W perspektywie w obszarze transportu indywidualnego szanse powodzenia w kraju wielkości Polski może mieć wodór, który w pierwszym etapie może być wykorzysta...