W tematykę spotkania wprowadziła uczestników prezentacja wybranych najnowszych inwestycji w Katowicach. Magdalena Biela z tutejszego Zakładu Zieleni Miejskiej wskazała m.in. na trwającą właśnie rewitalizację Parku Boguckiego. ? Projekt jest realizowany od 2014 r.; długo czekaliśmy na fundusze unijne i z tego względu pojawiły się pewne problemy ? 
m.in. zebraną wcześniej dokumentację trzeba było uaktualniać. Staraliśmy się, by projekt był nowoczesny, udało nam się tutaj stworzyć m.in. zbiorniki na wodę opadową, którą zamierzamy wykorzystywać do obsługi parku ? zaznaczała Biela. Na terenie inwestycji pojawił się m.in. wybieg dla psów oraz czerwone elementy małej architektury, które stanowią mocny akcent na tle zieleni. Doposażono także tutejszy plac zabaw. Za realizację odpowiedzialny jest wykonawca ? Marcin Gajda Architektura Krajobrazu Zabierzów.
Magdalena Biela opowiedziała również o budowie ? z budżetu obywatelskiego ? tężni solankowej ulokowanej w Parku Zadole, cieszącej się dużym zainteresowaniem mieszkańców. Jak zapewniała ? to jedna z niewielu tego typu realizacji w Polsce ukończona z sukcesem w terminie. Okazuje się, że w wielu miastach pomysł realizacji tężni się pojawia, jednak niezwykle trudno znaleźć wykonawcę, który takiego przedsięwzięcia się podejmie. W przypadku Katowic autorem projektu tężni był Mariusz Mrozek z Modulor Architekci, wykonawcą zaś firma Lahma Niepołomice. Wspomniane inwestycje uczestnicy konferencji zwiedzili w ramach wizyty terenowej.

Głos branży

Podczas konferencji odbył się panel dyskusyjny przygotowany przez naszą redakcję ? ?Zieleń ? clou marketingu nowoczesnych miast?. Miasta chcą być postrzegane jako nowoczesne, przyjazne mieszkańcom i? zielone. Nic dziwnego, jesteśmy przecież świadomi, że zieleń odgrywa bardzo ważną rolę. Nazywana ?zielonymi płucami?, stała się podstawą prawidłowego funkcjonowania fizycznego i psychicznego mieszkańców miast. Czy może dodatkowo stać się elementem promocji? Okazuje się, że tak. Katowice to miasto ?dla odmiany?, ?miasto ogrodów? ? to ostatnie hasło pojawiło się przy okazji kandydatury Katowic 
do Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Niestety Katowice nie otrzymały wówczas tego tytułu, jednak sama kandydatura zmotywowała je do aktywności i przyczyniła się do zmiany wizerunku. ? Był taki czas, kiedy hasło ?miasto ogrodów? funkcjonowało we wszystkich możliwych przekazach i to hasło pozostało w świadomości mieszkańców do dzisiaj. Katowice były utożsamiane z miastem przemysłowym, a przy okazji kandydatury do Europejskiej Stolicy Kultury 2016 w świat poszedł inny przekaz ? zaznaczał Mieczysław Wołosz, dyrektor ZZM w Katowicach. ? Jako ZZM wpisywaliśmy się w działania marketingowe ? pamiętam taką akcję, że mieliśmy nagle wyhodować 6500 słoneczników, które następnie miały być rozdawane mieszkańcom. Udało się, chociaż było to niemałe wyzwanie. W ramach różnych akcji rozdawaliśmy mieszkańcom sadzonki roślin, doniczki, ziemię ? dodał. 
Również budżety obywatelskie są formą aktywizacji mieszkańców i włączania ich w kreację marki zielonego miasta. Prym zgłaszanych projektów wiodą propozycje związane z poprawą estetyki przestrzeni. W ramach panelu padło pytanie o to, czy tego typu inicjatywy są szansą, czy zagrożeniem dla zarządów zieleni miejskiej. Maciej Winsche, dyrektor ZZM w Łodzi, zaznaczył wówczas, że fakt, budżety obywatelskie są szansą na wypełnienie luki budżetowej, aby te pieniądze wykorzystać do zagospodarowania przestrzeni, jednak mieszkańcy czują głód w wyposażeniu terenów zieleni w place zabaw, siłownie, tężnie. ? Może zabrakło w nas, jako urzędnikach, propagowania większej ilości zieleni w zieleni. Parki przestały być parkami, a stały się miejscem lokalizacji tego, czego mieszkańcom brakowało ? zaznaczał Winsche. Uczestnicy panelu zgodnie stwierdzili, że w budżecie obywatelskim brakuje funduszy na późniejsze utrzymanie zrealizowanych projektów.

Zagraniczne doświadczenia

Tradycyjnie gościem konferencji był przedstawiciel Zakładu Zieleni Miejskiej z Kolonii, miasta partnerskiego Katowic. Zaproszony Harald Dietrichkeit tym razem dzielił się z uczestnikami doświadczeniami w zakresie podpisania przez miasto deklaracji biologicznej w gminach ?Biologische vielfalt in kommunem?. Celem certyfikowanej inicjatywy jest zachęcenie mieszkańców do udziału w tworzeniu otoczenia w poszanowaniu natury. Podstawą jest tutaj planowanie i zarządzanie terenami zieleni jako całością, a także zabezpieczenie połączenia biotopowego czy określenie kroków dotyczących pielęgnacji ochrony i rozwoju zieleni. W mieście funkcjonuje ok. 11 tys. ogródków działkowych, które mają zostać zachowane i doposażone w ekologiczne rozwiązania. Jest pomysł, by 30% ich powierzchni wykorzystywać ekstensywnie. Z tego względu planuje się wprowadzić łąki kwietne, gdzie będą funkcjonować insekty. Część trawników ma być częściowo lub liniowo przefrezowana i obsiana rodzimymi nasionami. W podejmowanych działaniach niezwykle ważny jest monitoring. ? Jeśli tereny zieleni chce się ekologicznie pielęgnować, to musimy te łąki kosić w określonym terminie, żeby rośliny mogły wytworzyć nasiona, które następnie zbierzemy. Mamy do dyspozycji stację biologiczną, której zleciliśmy przeprowadzenie monitoringu i która nam doradza w zakresie terminów koszenia ? informował Dietrichkeit. Szacuje się, że w trzecim roku na łąkach będzie występować już stabilna populacja fauny i flory.
 

Judyta Więcławska