12 września, pod hasłem „E-Mobility in Poland. What’s next?” wystartowała III edycja największej w tej części Europy konferencji w całości poświęconej elektromobilności i zrównoważonemu transportowi – Kongresu Nowej Mobilności 2022.
Organizatorzy konferencji – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz miasto Łódź – przygotowali dla gości ponad 80 merytorycznych debat, sesji okrągłego stołu i warsztatów, w których weźmie udział niemal 250 panelistów, a także wydarzenia towarzyszące – premiery, wystawy i pokazy.
Zrównoważony transportem jutra
– Kongres Nowej Mobilności jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych platform debaty nad zrównoważonym transportem jutra. Dziś ta dyskusja jest szczególnie istotna – Europa znajduje się w okresie największej transformacji od II wojny światowej. W czasie licznych wyzwań energetycznych i geopolitycznych przyspieszenie dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej jest absolutnie kluczową kwestią – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
W otwarciu Kongresu uczestniczyła również Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi oraz Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA i wiceprezydent AVERE. Tą część wydarzenia zaszczycili także inni znamienici goście, w tym: Daphne Bergsma, Ambasador Królestwa Niderlandów oraz Yakov Livne, Ambasador Izraela.
– Łódź od zawsze była bardzo innowacyjnym miastem. To idealne miejsce do prowadzenia debat na temat przyszłości. To niełatwy czas na prowadzenie tego dialogu, ponieważ pojawiają się pytania o energię i o to, czy będzie ona zielona czy też ze źródeł kopalnych. Mam nadzieję, że podczas Kongresu Nowej Mobilności po raz kolejny wskażemy rozwiązania, dzięki którym będziemy mogli funkcjonować w zeroemisyjnym środowisku – podkreśliła Hanna Zdanowska.
Mapa zmian w sektorze transportu
Pierwszy dzień Kongresu będzie obfitować w szereg merytorycznych debat, prezentacji, spotkań oraz warsztatów. Pierwszym z nich będzie debata „Mapa zmian w sektorze transportu do 2035 r.”, poświęcona strategicznym szansom i wzywaniom, przed jakimi stoi Polska w związku z rozwojem elektromobilności.
– Od 2035 r. dzieli nas 13 lat. 13 lat temu, w 2009 r., świat stanął w obliczu podobnego kryzysu, jak obecnie. Już wtedy zaczynano jednak mówić o elektromobilności, a prognozy zakładały, że w 2030 r. w Europie zostanie zarejestrowane ok. 2 mln samochodów elektrycznych. Prognozy się myliły – bardzo zbliżony wynik zostanie odnotowany już w roku bieżącym. Jednak aby pomóc zmianom w sektorze transportu trzeba zacząć pilnie działać, ponieważ Polska jest pod tym względem cały czas spóźniona. Przed nami szereg poważnych wyzwań, o których będziemy rozmawiać podczas trzech dni Kongresu Nowej Mobilności – powiedział Maciej Mazur.
Strefy Czystego Transportu
Kolejny punkt programu KNM 2022 to debata prezydencka „Koalicja miast na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu” z udziałem kilkunastu prezydentów i wiceprezydentów polskich miast (m.in. Bydgoszczy, Łodzi, Opola, Rzeszowa, Słupska, Sosnowca oraz Warszawy), przedstawicieli Unii Metropolii Polskich oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dyskusja będzie dotyczyć najlepszych praktyk i optymalizacji prawa w zakresie ustanawiania stref czystego transportu.
W harmonogramie pierwszego dnia wydarzenia zaplanowano premierę raportu PSPA „Polska – europejskie centrum eksportowe autobusów elektrycznych” a także debatę „Droga do sukcesu – rynek autobusów elektrycznych w Polsce”.
Kolejne debaty na konferencji zostaną poświęcone jednej z najważniejszej kwestii związanej z transformacją sektora transportu, czyli elektryfikacją firmowych flot oraz coraz popularniejszym formom finansowania samochodów elektrycznych, takim jak leasing oraz wynajem długoterminowy. Wezmą w nich udział przedstawiciele wiodących podmiotów branży TSL oraz czołowych instytucji sektora finansowego.
Komentarze (0)